Boekrecensie: De bijbel van de Spaanse keuken

De bijbel van de Spaanse keuken @ Lauriekoek.nlDe bijbel van de Spaanse keuken het was er tijd voor. Waar ik bij Spanje denk aan sangria en burned cheese cake, denken veel mensen maar aan een woord: tapas. Ineens zijn ze overal, Er is zelfs een Keuringdienst van Waarde aflevering aan gewijd. Natuurlijk staan al deze gerechten in het kookboek maar ook nog heel veel meer, want een ding is zeker de Spaanse keuken is veel meer dan tapas alleen.

Spaans genoeg?

Dit kookboek is geschreven door Raquel Palla Lorden. In haar voorwoord vertelt ze hoe haar liefde voor eten en koken ontstaan is. Er kwam geen Spaanse oma aan te pas, wel een paar vriendjes en een baan bij 24kitchen en AD koken en eten. Ze is half Spaans en toen ze werd uitgenodigd om een boek over de Spaanse keuken te schrijven en twijfelde of ze wel Spaans genoeg was, belde ze haar moeder. Die moedigde haar aan om te onderzoeken waar ze vandaan kwam.

Spanje is land wat veel invloeden kent, Arabische, Joodse, Franse en Italiaanse. Gedreven door ingrediënten en weinig opsmuk, niet veel ingrediënten, maar wat er wordt gebruikt moet goed zijn. In De bijbel van de Spaanse keuken, legt Raquel Palla Lorden je uit waarom de bodem van paella krokant hoort te zijn, waarom er in Andalusië veel komijn wordt gegeten en in Catalonië pasta op het menu staat.

Op gevoel

Spanjaarden koken op gevoel. Familie recepten bevatten ingrediënten, geen hoeveelheden. Er zijn niet veel ingrediënten, maar wat je gebruikt moet van goede kwaliteit zijn. Spanjaarden bakken, braden en frituren in extra vierge olijfolie, dat kan gewoon. Mocht je de woorden tapas, pintxos, monditos en raciones altijd door elkaar halen: De bijbel van de Spaanse keuken legt het je uit en geeft door het hele boek heen ook aan wat een tapa zou kunnen zijn. Al is het ook de hoeveelheid van iets die bepaald of iets een tapa is, of een hoofdgerecht.
De bijbel van de Spaanse keuken @ Lauriekoek.nl

Indeling

Deze bijbel net als de andere landen bijbels kookboeken in dezelfde serie van uitgeverij Carrera is ingedeeld naar gebied. Noord, Oost en Zuid Spanje, Centraal Spanje en de eilanden. Ieder gebied heeft zijn eigen specialiteiten, beïnvloed door bijvoorbeeld de ligging. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen korte introductie met de bijzonderheden van de streek. Alle gerechten staan door elkaar, bijna ieder recept heeft een foto van het eindresultaat. De meeste recepten zijn voor vier personen, de tapasrecepten voor 8.

Ingrediënten

De meeste ingrediënten zijn verkrijgbaar bij de supermarkt, of anders bij een speciaalzaak. Ik ben fan van het befaamde Spaanse gerookte paprikapoeder, van appelcider en natuurlijk goede sherry oh en de pequillo peper Die laatste is hier niet zo bekend maar mijn vriend nam na zijn vakantie een potje mee uit Spanje: erg lekker!  Alle ingrediënten die typisch zijn voor de Spaanse keuken worden voorin het boek besproken. Net als hoe je bijvoorbeeld amandelen blancheert, een tomaat ontveld of een gedehydrateerde peper weer tot leven wekt.

Favorieten

Natuurlijk staan veel gerechten die ik zou opnoemen als ik aan Spanje denk er in. Inclusief de Baskische cheesecake met zijn verbrande uiterlijk. Alleen is hij in dit kookboek gemaakt met blauwe kaas. De kweepeer, een van mijn favorieten komt regelmatig voorbij, net als citrus wat ik ook erg met Spanje associeer. Er staan drie soorten gazpacho in een keer met tomaat, een keer met mango en een keer met vis. Net als een andere zeer bekende koude soep ajo blanco op basis van amandelen, olijfolie en witbrood.

Vega

Hoewel ik van mensen die naar Spanje op vakantie zijn geweest terug hoor dat het land niet bijzonder vegavriendelijk is vind je in dit boek best wat vega opties. Natuurlijk er is vleeswaren en ook best wat vis en schaal en schelpdieren. Daar kan je als je een boek over de Spaanse keuken schrijft ook niet om heen. Toch staan er ook recepten is vooronder andere een linzenstoof met groenten, asperge met ei, tijmsoep met gepocheerd ei, calcots met romanesco saus en olijvenspread met noten. Er is een vegan versie van sobrasade die met heel erg aan de veduja die ik laatst recenseerde deed denken. Ook staan er heel veel heerlijk uitziende desserts in dit boek.

Zowel hartig als zoet komen goed aan bod in De bijbel van de Spaanse keuken. Zoete gerechten als churros al dan niet met pure chocolademelk, harde of zachte nougat, crema catalana, en walnotencrème  zijn typisch Spaans. Ik denk dat tapas altijd hartig moeten zijn, maar als je wil kan je met dit boek dus ook een prima tafel met zoetigheden inrichten. Als je dit boek leest en er uit kookt krijgt een veel breder beeld van de Spaanse keuken. Net als iedere keuken verdiend die om volledig gezien te worden en niet als het slappe aftreksel wat er van wordt gemaakt.

De bijbel van de Spaanse keuken
Raquel Palla Lorden
Uitgeverij Carrera culinair