Boekrecensie: Comptoir Libanais Feest!

Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nlAfgelopen donderdag was ik aanwezig bij de presentatie van het kookboek Comptoir Libanais Feest! De presentatie vond plaats in het recent geopende restaurant van Comptoir Libanais in Utrecht, waar ik eerder al lekker at. Om het feest compleet te maken was de oprichter van de keten en de schrijver van het kookboek Tony Kitous zelf ook aanwezig. Op het menu stonden dit keer allerlei gerechten uit het Comptoir Libanais Feest kookboek en yep: ook deze keer was het eten lekker!

Midden-Oosterse sferen

Ik verkeer sowieso de laatste weken al in de Midden-Oosterse hoek qua koken dankzij de de onvolprezen Ottolenghi en zijn boek simpel. Dus ik was al helemaal in de stemming voor tahini, granaatappels, aubergine, pistache en alle andere ingrediënten die de Midden-Oosterse keuken in mijn ogen zo lekker maken. Ik werd niet teleurgesteld! Tijdens de kookpresentatie die Tony Kitous gaf had de aubergine meteen een hoofdrol in een van de gerechten.Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nl

Tony Kitous: lekker eten hoeft niet ingewikkeld te zijn

Tijdens de presentatie benadrukte Tony dat hij zichzelf geen kok vindt en dat lekker eten niet ingewikkeld hoeft te zijn. Je moet doen wat jij lekker vindt, als je iets niet lekker vindt, laat je het weg, als je iets juist wel lekker vindt, dan voeg je het (extra) toe. Het meest ingewikkelde is eigenlijk de verkrijgbaarheid van sommige ingrediënten. Het was de bedoeling die ook in het restaurant te gaan verkopen, maar in de gemeente Utrecht krijg je geen vergunning voor de verkoop van producten als je ook alcohol schenkt. Uiteraard schenkt Comptoir Libanais alcohol (het is tenslotte een restaurant),  dus helaas, alle losse producten, decoratie en boeken zijn allen niet te koop in het restaurant.

De lunch was super feestelijk en vrijwel helemaal vegetarisch! Er waren dips, er was platbrood, er waren allerlei soorten salade. Er waren verschillende soorten felgekleurde limonades. Alles werd opgediend op grote schalen en Tony Kitous is net als wijlen mijn oma. Hij wil dat je eet eet eet. Als je iets lekker vindt, krijg je extra en als je lang genoeg treuzelt krijg je ook nog een portie mee naar huis. Dat was handig, want toen het dessert werd opgediend had ik weinig plek meer.Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nl

Comptoir Libanais Feest!: vegetarisch, vis en vlees

Het kookboek Comptoir Libanais Feest! bevat, in tegenstelling tot de bovenstaande lunch trouwens wel degelijk recepten voor vlees- en visgerechten. Hoewel Tony Kitous aangaf dat hij vroeger uit noodzaak weinig vlees at, heb ik de indruk dat hij dat tegenwoordig vaker doet. Er staat dan ook een vlees en vis hoofdstuk in zijn kookboek. Toch is er voor vegetariërs ook voldoende keuze, met groenten, kruiden en peulvruchten kan je echt alle kanten op. Oh en er staan ook desserts in het boek, waaronder een zoete auberginetaart. Ja echt!

Nodig je vrienden maar alvast uit!

De meeste gerechten zijn niet bijzonder ingewikkeld en de ingrediëntenlijsten zijn niet bijzonder lang. Wat me wel opviel is dat sommige gerechten in hun hoeveelheid wel groot zijn. Zo wordt er in een salade 1 kilo bonen gebruikt! Je moet dus of al je vrienden uitnodigen, of het recept halveren. Of er de hele week van eten, dat kan natuurlijk ook. Natuurlijk moet je net zoals bij Ottolenghi wel op zoek naar lekkere tahin, za’tar en granaatappelmelasse. Maar dat is het echt waard.Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nl

Het leuk is dat ik de dingen die ik op de presentatie zo lekker vond, zoals de aubergine en walnoot dipsaus, de paprika-notendip uit aleppo en de gefrituurde bloemkool, de tomatensalade uit het platteland, nu gewoon thuis kan maken, want ik heb het boek waar alle recepten in staan. Oh en de tahinchocolade cheesecake  pistache die vanuit de vitrine naar me stond te lonken ga ik ook zeker maken. Maar dat nadat ik alle baklava die ik mee naar huis kreeg op heb. Food blogger zijn is soms echt zwaar mensen 😉 Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nl   Boekrecensie: Comptoir Libanais - Feest! @ Lauriekoek.nl

Comptoir Libanais Feest!
Tony Kitous