Boekrecensie: Basisboek India

img_7999Nu langzaam de temperaturen al naar het winterse opschuiven, wordt mijn verlangen naar gekruid eten ook steeds groter. Het verwarmende van gember, de zoetige smaak van kruidnagel en kardemom. Indiaas koken ligt dan voor de hand. Dit boek het Basisboek India kan ervoor zorgen dat er snel zo’n maaltijd op tafel staat. De gerechten in het boek zijn namelijk aangepast aan deze tijd en waar nodig vereenvoudigd.

Amandip Uppal geeft les in Indiaas koken, heeft een partyfoodbedrijf en een online food imperium. Een drukke tante dus. Ze schrijft ook in haar boek dat ze niet moeilijk wil doen en geen indrukwekkende ingrediëntenlijsten wil geven om ook beginnende koks het vertrouwen te geven dat ze de recepten tot een goed einde zullen brengen.

Eenvoudige recepten, mooie styling

Basisboek India deed mee aan de verkiezing voor kookboek van het jaar 2016 en ik ben het zeker eens met het jury commentaar. Het is inderdaad een toegankelijk kookboek met mooi styling en foto’s. Dat de aanwijzingen soms wat kort door de bocht zijn, dat het herken ik dan weer niet, ik vind de recepten goed te volgen, en ik heb nergens het gevoel dat ik niet weet wat ik moet doen. Ik vind het ook heel leuk dat er illustraties in het boek staan, daarbij denken veel mensen aan kinderachtige tekeningen, maar illustratie is natuurlijk veel meer dan dat, het maakt een boek bijvoorbeeld vrolijk of speels. Het geeft iets extra’s.img_80041

Ga langs bij de toko voor de juiste ingrediënten

De ingrediënten zoals kikkererwtenmeel, kun je bij geressorteerde supermarkten meestal wel kopen. Kruidenmengsels zoals Bengaals 5-kruidenpoeder of arjowan wordt iets lastiger, maar meestal heeft een toko of een webshop het wel en als je er eenmaal een voorraadje in huis hebt kun je weer een tijdje voorruit. Het recept voor Bengaals 5-kruidenpoeder is trouwens ook online te vinden.

Indiaanse keuken: veel vegetarisch

Er staan recepten in die favorieten van mij zijn zoals chana masala, kikkererwten pannekoekjes en tarka dahl. Er staan veel vegetarisch in het Basisboek India en veel gerechten zijn ook prima geschikt voor veganisten, maar het is niet compleet vegetarisch, sommige recepten zijn met vlees of vis. In Basisboek India staan niet alleen avondmaaltijden (ik zou wel het een en ander combineren om voldoende groentes binnen te krijgen) in het boek maar ook snacks, salades, brood en rijst, chutneys, desserts en drankjes. Je kan er dus een compleet menu uit koken, er staat ook een menuplanner in, zodat je goed ziet wat er combineert.img_8003

img_8002

Authentiek is een vaag begrip

Dit is niet authentiek wat de klok slaat en hoewel ik mensen die authenticiteit heel belangrijk vinden best begrijp. Vind ik dat je ook best recepten mag aanpassen om ze werkbaar te maken. Als je iets eenvoudigs zoekt voor doordeweeks is dit dus je boek, als je het authentieke zoekt moet je ergens anders zoeken. Het boek zelf noemt zich relaxt en dat klopt, het is een relaxt kookboek.

Basisboek India
Armandip Uppal
€ 29,95