Boekrecensie: Yoko

Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nlYoko is een kookboek met recepten voor verhalen, maar ook een lust voor het oog. Je mag een kookboek natuurlijk niet beoordelen op de cover, maar in dit geval is het geen enkel probleem. Een prachtig roze vierkant met op het boekblok een haiku over edamameboontjes. Dat maakt nieuwsgierig naar de binnenkant.

Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

De binnenkant van het boek is een doorzetting van de buitenkant van het boek: weer een lust voor het oog. Met allerlei prints, foto’s van Japan en pagina’s waarop aandacht wordt besteed aan onomatopeeën, klanknabootsingen over eten en drinken. Zoals mochi mochi of shari shari. Heerlijk als je van taal houdt en blij wordt van zulke vindingen. Ik wel.Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Yoko Inagaki

Yoko is geschreven voor Christel van Bree en Yoko Inagaki. Yoko woont in Japan en ontving gasten voor een uitwisselingsprogramma rond Japanse eetcultuur. Zo ontving ze Christel die een reisbureau gespecialiseerd in is in reizen in Azië. Ze vroeg aan Yoko of ze via haar meer gasten wilde ontvangen, Yoko besloot de gok te wagen, haar baan op te zeggen en zich fulltime op koken te richten. Al snel breidde het koken met gasten zich uit met food tours. Ze woont in Osaka het foodmekka van Japan, ze gaat regelmatig op onderzoek uit voor haar food tours.Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Japan

Het boek is een kookboek over Japans eten maar het besteedt ook aandacht aan waar de ingrediënten en gewoontes vandaan komen. Over vlijmscherpe Japanse messen, miso, matcha, ramen. Een compleet verslag met foto’s, zo leer je niet alleen de gewoontes maar ook het land in zijn totaal beter kennen. Het zijn ingrediënten die ik zelf graag ook bij het koken gebruik. Heel cool om te zien en eerlijk is eerlijk je krijgt ook zin om naar Japan toe te gaan en daar zelf een food tour bij te wonen.Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

De recepten in Yoko zijn ingedeeld per ingrediënt. Na reportage over miso volgen recepten met miso. Een recept om zelf miso te maken maar hummus met edamame en miso, miso-karamelscones. Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat. De recepten die vegetarisch of veganistisch zijn worden apart aangegeven, Yoko is geen vegetarisch kookboek, er komt ook vis en vlees in voor al staan er echt wel opties in voor vega’s.Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Natuurlijk zijn er altijd ingrediënten bij die wat moeilijker te vinden zijn. Er staat sowieso een gedeelte met uitleg voorin het boek en een paar handige adressen achterin. De verkrijgbaarheid van dit soort ingrediënten wordt ook steeds beter is mijn ervaring. De aandacht voor de Japanse, maar ook Koreaanse keuken groeit en ondernemers spelen daar op in. Er ligt nu zelfs miso bij sommige supermarkten, dat had ik jaren geleden ook niet kunnen denken. Ook online zijn er steeds meer goede winkels die overal ook zelfs gekoelde waren bezorgen.

Persoonlijk boek

Alles voelt heel persoonlijk het zijn Yoko’s recepten die je gaat maken en zij schrijft ook de reportages in het boek. Ze poseert ook op de foto’s. Haar enthousiasme komt duidelijk over, ze wil haar enthousiasme en kennis graag met je delen. Ook de inleiding bij elk recept is van haar hand en is ook weer een bron van allerlei informatie, over het gerecht maar ook het land en de geschiedenis. Het leukste vond ik de reportage over Oranda, Nederland in Japan. Ik weet van de betrekkingen tussen Nederland en Japan en het koffiehuisje uit de reportage is echt te schattig.Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Al met al is Yoko best een goed koffietafelboek. Al moet ik zeggen dat ik dat niet snel doe. Stel je voor dat je er koffie op morst? Waar je het ook legt het is een fijne introductie tot Japan en de keuken van Japan. Hoewel ik daar echt al wel wat kookboeken over op de plank heb staan biedt dit boek toch net weer een andere invalshoek. De combinatie van foto’s van Japan, prints, reportages en recepten werkt erg goed.
Boekrecensie: Yoko @ Lauriekoek.nl

Yoko
Christel van Bree, Yoko Inagaki