Boekrecensie: Bananabread

bananabread01Ik houd van bananen. Het is de perfecte pre- en post-workout snack een handig tussendoortje en hij zit van zichzelf al in een hele handige verpakking. Het is een handige eivervanger en hij blijft in de fruitschaal vrij lang goed. Bakken met banaan vind ik dus ook fijn en ik houd van bananenbrood. Een boekje vol met bananen brood recepten vind ik dus ook tof. Yup, 33 recepten voor je innerlijke Minion.

De geschiedenis van het bananenbrood

In het boekje zelf komt het heel eventjes aan bod, de geschiedenis van het bananen brood, volgens sommige mensen is het een resultaat van de “Great Depression” waardoor mensen zuinig moesten omspringen met ingrediënten (bananen waren toen trouwens relatief duur). Volgens anderen is het vooral een recept om het gebruik van bakpoeder te promoten. Ja bakpoeder is niet iets wat altijd al bestaan heeft, gek idee eigenlijk hè? Het is zoiets vanzelfsprekends.
bananabread02

Allerlei variaties op de bekende lekkernij

Natuurlijk ben je met een enkel bananen recept snel klaar. Daarom staan er in dit boek recepten voor bananenbrood met koffie en met chocolade. Bananenbroodbrownies, pinda-bananenbrood en pannenkoeken met bananenbrood . Zelf probeerde ik het glutenvrije banenenbrood met frambozen uit en ik vond het een schot in de roos. Meestal vallen mijn glutenvrije baksels behoorlijk uit elkaar of ze zijn keihard of droog. Deze was vochtig en lekker, niet te kruimelig ook.

bananabread04

bananabread07

bananabread06

De schrijfster is een bekende patisserie blogger

Christelle Huet-Gomez, de samensteller van dit boek kun je kennen van het magische taarten boek, waarin ze een beslag gebruikt om drie lagen te laten ontstaan in je baksels. Dit is haar nieuwe boek. Christelle heeft een Frans blog Il était une fois la pâtisserie, waarop ze al haar haar recepten op het gebied van patisserie en desserts deelt. Mocht je geen Frans spreken, met Google translate kom je tegenwoordig een heel eind.

Het is niet echt een boek voor veganisten want er wordt gebruik gemaakt van boter en ei. In Frankrijk is veganisme nog niet zo ingeburgerd.
bananabread03
Bananen passen overal bij en daar is handig gebruik van gemaakt, alle combinaties de kunnen werken komen voorbij. Met 33 recepten kun je zeker een tijdje vooruit. Je moet natuurlijk wel van bananen houden anders ben je met dit bakboek verloren, maar je moet ze ook weer niet te snel opeten, want bruine eigenlijk veel te rijpe bananen doen het in baksels het beste.

bananabread05

Bananabread
Christelle Huet-Gomez