Boekrecensie: Banaan

Boekrecensie: Banaan @ Lauriekoek.nl2020 is denk ik het jaar van de banaan. Of in ieder geval van het bananenbrood dat iedereen tijdens de eerste coronagolf braaf bakte en met iedereen bedoel ik ook écht iederéén. Zelfs mensen die nooit enige interesse in bakken hadden maakten er ineens een. Met als resultaat dat mensen nu wel een beetje uitgekeken zijn op bananenbrood, gelukkig kun je nog meer met banaan.

Banaan is veelzijdig

Je kunt banaan uitstekend gebruiken om ei te vervangen, of boter of suiker, daarom komt hij in allerlei recepten voorbij. Ook daarom denk ik dat de auteur van dit leuke boekje met bananenrecepten de opties voor het uitkiezen had toen ze 30 recepten uitzocht. Ik kan er zo uit mijn hoofd al verschillende opties opnoemen die ik zelf thuis regelmatig maak.

Buiten dat ligt er altijd wel een banaan ergens bruin te worden in een fruitschaal. Misschien te zacht om zo te eten maar uitstekend om ergens in te verwerken, want juist als ze zo bruin zijn smaken ze het sterkste en kun je ze heel makkelijk fijnprakken. Als je banaan er zo aan toe is en je hebt echt geen tijd kun je hem op zijn minst in mootjes hakken en invriezen om later te gebruiken. Zo verspil je er geen een.Boekrecensie: Banaan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Banaan @ Lauriekoek.nl

Goed, welke bananenrecepten komen er voorbij in dit boekje? Verschillende soorten pap zoals griesmeelpap en havermoutpap gaan uitstekend samen met banaan, maar ook blissballs, smoothies en smoothiebowls, of wat dacht je van een milkshake of zelfs ijskoffie. Natuurlijk leent de banaan zich ook voor zoetigheden zoals bananenbrood (daar is ie weer!) banoffee, cupcakes, bananenbotercrème, pompoenkoekjes en veganistische chocoladecupcakes en niet te vergeten verschillende ijsjes, zoals de befaamde nana ice cream, maar ook popcicles en ijslolly’s( die ik inmiddels ken als Monkey tails).Boekrecensie: Banaan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Banaan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Banaan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Banaan @ Lauriekoek.nl

Banaan is onderdeel van een serie van uitgeverij Becht van boeken met 30 recepten over een bepaald ingrediënt of gerecht. Ze zijn heel geschikt voor de feestdagen, voor in een schoen of onder de kerstboom. Je kunt ze ook uitstekend aan iemand te geven die je (nog) niet zo goed kent, ze gaan bijvoorbeeld over ijs of hummus en ze zijn ook nog eens vriendelijk geprijsd.

Mijn tips voor mensen die uitgekeken zijn op bananenbrood: maak de banoffee want banaan met karamel is een top combinatie.

Banaan
Sam Brooks