Boekrecensie: IJs

Boekrecensie: IJs @ Lauriekoek.nlDe ijstijd is weer aangebroken tijd dus voor ijs. Waarom zou je het niet zelf maken? Bijvoorbeeld met behulp dit kookboekje van Marleen Visser die zichzelf ijsfanaat noemt. Dat komt goed uit, want ik houd ook heel erg van ijs en ook van het maken ervan. Haal de ijsmachine, de ijslolly vormpjes en de ijshoorntjes, maar weer van stal.

IJs op een hoorntje

Over ijshoorntjes gesproken: mij valt op dat sommige ijswinkels die in de ban hebben gedaan vanwege Corona. Zogenaamd niet hygiënisch genoeg, terwijl andere ijswinkels ze nog gewoon aanbieden. Schijnbaar bieden dezelfde regels soms ruimte aan hele verschillende interpretaties. Zonde, want om optimaal van ijs te kunnen genieten moet je het kunnen likken, zo komen de smaken optimaal op alle smaakpapillen terecht en proef je het goed. Bij een hoorntje heb je ook nog eens geen afval. #zerowaste

Maak het zelf

Door zelf ijs te maken omzeil je dus mooi de ijssalons die geen hoorntje meer kunnen uitdelen. Alle recepten in het boek zijn te maken zonder ijsmachine. Alleen moet je dan wel de kookwekker zetten en vaak roeren. Een ijsmachine is handig, die doet alles zelf, kwestie van op een knopje drukken en vriezen maar. Het is wonderlijk om een vloeistof in ijs te zien veranderen. Het is het als door het raampje van je oven kijken hoe een cake rijst. Er zijn best aardige ijsmachines te krijgen voor rond de 100 Euro, zelf heb ik goede ervaringen met die van Magimix. Die ik ooit leende voor een review.

Geduld loont, ook bij ijs

Het boek geeft sowieso als tip dat je alle mengsels eerst een nacht moeten koelen. Zo draai je het het snelste tot ijs en ik heb het idee dat dit ook als voordeel heeft dat de smaken beter uitkomen, omdat die langer in elkaar kunnen trekken. Ook bij ijs maken heeft het dus zin om geen haast te hebben. Het moet hoe dan ook bevriezen, niets is treuriger dan half bevroren of half gesmolten ijs.

Roomijs, sorbet en ijslollies

IJs biedt recepten voor ijsmengsel en ijslollies. Er staan 30 recepten in waaronder een gedeelte vegan (en alle recepten zijn sowieso vegetarisch). Voorin het boek vind je twee basis recepten die veganistisch zijn een op kokosbasis en een op cashewbasis. Ook verderop in het boek vind je nog een paar veganistische recepten, bijvoorbeeld met chocolade en tahin of Japanse kersenbloementhee. Er staan allerlei niet alledaagse combinaties in het boek die je misschien niet meteen bij je lokale ijssalon treft. Aardbei-venkel, mango met currykokos, yuzu-blauwebes. Er wordt gebruik gemaakt van spirulina om pepermuntijs blauw te kleuren, een slimme truc.Boekrecensie: IJs @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: IJs @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: IJs @ Lauriekoek.nl

Watermeloen?

Aan sommige combinaties twijfel ik een beetje. Ik weet dat watermeloen met kiwi een prachtig watermeloen effect geeft, maar ik vind de smaak van watermeloen in ijs bijna altijd tegenvallen. Op papier werkt het heel goed, maar in realiteit smaakt het of niet sterk genoeg of nog erger naar watermeloensmaakstof. Ik merk trouwens dat mensen altijd schrikken als ze zelf limonade of ijs gaan maken van hoeveel suiker er ingaat en bij ijs ook nog eens van het vet. Geloof mij: ga geen verhoudingen aanpassen je eindigt met iets teleurstellends. Doe het goed of doe het niet.

Door de recente omstandigheden zijn steeds meer mensen op zoek naar recepten om dingen zelf te maken die ze eerder misschien altijd kochten. Met ijs zal dat vast ook zo zijn. Als je wil proberen of er een ijsmaker in je schuilt kan ik het boek IJs van Marleen Visser van harte aanbevelen.Boekrecensie: IJs @ Lauriekoek.nl

IJs
Marleen Visser
€11,99