Boekrecensie: Bak!

Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nlIn Bak! deelt Paul Hollywood zijn favoriete en beste bakrecepten. Brood, zoet, banket alles wordt stap voor stap in beeld gebracht. Het najaar is niet alleen kookboekenseizoen, maar ook bakboekenseizoen. Eindelijk is het weer koud genoeg om naar binnen te gaan en de oven aan te zetten. Als kerst op de taart zijn er ook nog de feestdagen die vragen om zoetigheden.

British bake off

Ik kijk al een tijdje geen Great British Bake-Off meer. Ik vraag me inmiddels af of de tijd het programma niet een beetje heeft ingehaald en ik ben niet de enige. Vooral nu ze na de treurige Japan week nu hetzelfde hebben gedaan met Mexico. Ik vraag me dan ook af: als je zoveel uitstekende culinaire experts en historici om hulp kan vragen waarom doe je dat dan niet? Jammer genoeg worden zulke vragen nooit echt beantwoord door het programma of de experts zoals Hollywood en Leith.

Iedereen kan bakken

De recepten uit Bak! zijn ingedeeld in taarten en cakes, biscuits en koekjes, brood en platbrood, pizza en donuts, pasteien, pies en viennoiserie en desserts. In zijn voorwoord zegt Paul Hollywood dat veel mensen zich niet realiseren hoe goed ze kunnen bakken. Hij groeide op in zijn vaders bakkerij waar hij later werkte en veel heeft geleerd. Zijn moeder kon dan weer uitstekend bakken. Hij heeft zich later inspireren door de hele wereld maar er staan ook veel klassiekers in het boek zoals Victoria sandwich cake, scones en gemberbiscuits. Ook staan er recepten in die typisch zijn voor het Noorden van Engeland zoals bin lids (geniale naam) en barm cakes.Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Favoriete recepten

Omdat het in het begin van het kookboek het ook al over klassieker en favorieten heeft, heb ik het idee dat niet alle recepten nieuw zijn. Sommige komen uit zijn vorige bakboeken, maar er staan ook recepten in die bijvoorbeeld al online te vinden zijn. Als je een echte Paul Hollywood fan bent en al zijn boeken hebt dan kan het een goed plan zijn om Bak! even door te bladeren voor je hem koopt. Heb je nog geen enkel Paul Hollywood boek? Dan is er niets aan de hand.Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Stap voor stap foto’s

In Bak! staan veel goede basis recepten brood, cheesecake, brownie, bananenbrood, soufflé, sticky toffee pudding. Bij ieder recept staat een foto, vaak gefotografeerd met een iets hardere schaduw, zoals nu de mode is in sommige takken van food fotografie. Als het nodig is zijn de verschillende stappen van een recept gefotografeerd, vaak als het recept iets ingewikkelder is, zoals pizza . Tussendoor vind je ook nog foto’s van bijvoorbeeld close-ups van knapperig deeg, het water loopt je in de mond.Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Ingrediënten

Over het algemeen zijn de meeste recepten vegetarisch. Aan vegan opties doet het boek niet, tenzij ze toevallig veganistisch zijn en dat zijn er niet zoveel. Er staan wat zoetigheden in met gelatine, wat niet vegetarisch is, maar er zijn alleen echt recepten met vlees te vinden in het pies en viennoiserie hoofdstuk waarin je Britse pies en worstenbroodjes vindt. Echt ingewikkelde ingrediënten heeft het boek niet. Het vinden van het juiste meel is denk ik het belangrijkste, een goede (online) kook- of bakwinkel of molen heeft vaak wat je zoekt.

Bak!

Bak! is geen trendy kookboek volgens mij houdt Paul Hollywood niet zo van nieuwerwets gedoe. Het biedt recepten die al een hele tijd mee gaan en klassiekers zijn geworden. Vaak echt Brits en soms zelfs een tikje retro. Als je een boek zoekt met de recepten zonder poespas voor items die je bij de gemiddelde goed gesorteerde bakkerij zou kunnen vinden, dan is dit je boek.Boekrecensie: Bak! @ Lauriekoek.nl

Bak!
Paul Hollywood
€27,50