Boekrecensie: 1 Groente in de hoofdrol

1groente01Volgens mij is dit het tweede kookboek dat ik dit jaar recenseer dat is geschreven door een Georgina. Dit boek gaat over groenten, waarbij de gerechten zo zijn gemaakt, dat iedere keer één stuks groente het hoofdbestanddeel van het gerecht is. Ik ben dol op groenten dus het zit nu al wel snor tussen mij en dit boek.

1groente06Georgina Fuggle

Ik kende Georgina helemaal niet dus ik heb even uitgezocht wie ze was. Ze is voedselstylist en kok en is bevriend met Alice Hart, die eerder ook in Nederland al twee vegetarische kookboeken uitbracht. Samen organiseren ze ook pop-up restaurants. Ze houdt van moestuinen, maar momenteel heeft ze er zelf geen een.

Groentes ingedeeld naar familie

Ze is geen vegetariër maar dit boek 1 groente in de hoofdrol is wel vegetarisch, op de manier waarop veel boeken tegenwoordig vegetarisch zijn, gewoon omdat het toevallig zo is. De groenten in dit boek zijn losjes ingedeeld naar hun families. Zo vormen alle wortelgroenten bijvoorbeeld samen een hoofdstuk en alle ui-achtigen weer een ander hoofdstuk, maar bonen zijn bijvoorbeeld ook weer bij zomergroenten ingedeeld. Het wijst zich vanzelf. Niet de strenge botanicus uithangen.1groente02

Handig bij een groenten overschot

Dit soort boeken zijn handig als je niet meer weet wat je met de zoveelste pompoen, of je courgette overschot moet doen. Je slaat het boek op de juiste pagina open en je hebt meteen opties. Ook als je niet perse een groentetuin of -abonnement hebt. Bij iedere recept staat een beeldschone foto van het eindresultaat, dus het water loopt je meteen in de mond.
1groente07
De recepten hebben over het algemeen geen hele lange ingrediëntenlijsten en als ze dat wel hebben gaat het vaak over gedroogde kruiden. Qua groenten is het natuurlijk heel handig als je een groenteboer of markt in de buurt hebt zitten, maar met een supermarkt in de buurt of natuurwinkel kom je tegenwoordig een heel eind. Het is misschien wat betreft de kazen die in het boek gebruikt worden wel handig om een kaaszaak in de buurt hebben.

Hoofdgerechten en bijgerechten

Er staan vooral hoofdgerechten in maar ook bijgerechten zoals puree en geroosterde groenten. Die zou je dan weer met elkaar kunnen combineren voor een complete maaltijd. Soms wordt bijvoorbeeld voor een salade 150 gram quinoa gerekend voor 4 tot 6 personen, ik denk dat er dan al vanuit wordt gegaan dat het een bijgerecht is. Er staan trouwens ook zoete gerechten in, zoals brownie met espresso en rode biet en taart met pompoen en kaneelmerengue, voor als je een onverwachte weg wil inslaan.

Niet moeilijk wel soms net even anders

De recepten zijn allemaal niet verschrikkelijk moeilijk maar wel net even anders, prei met dragon, tomaten cobbler, chili met een maisbrooddakje, slasoep. Dat soort dingen vind ik leuk om te vinden als ik inspiratie zoek. Je kunt in dit boek trouwens in alle seizoenen terecht, want ook ui, knolserderij en pastinaak komt aan bod. Al wordt het dus niet naar seizoen ingedeeld.1groente03 1groente04 1groente05

Al met al vind ik dit een geslaagd boek met veel lekkere groenten gerechten en hele mooie foto’s. Alweer een Georgina die een bijzonder leuk boek heeft afgeleverd.1groente08

1 groente in de hoofdrol
Georgina Fuggle