Boekrecensie: Kitchen Table Food

IMG_6347[1] De keukentafel is een plek om bij elkaar te komen. In Washington DC en Berlijn is dat niet anders. Tal Maes en Petra de Hamer hebben 6000 km en bij elkaar vandaan gewoond met 6 uur tijdsverschil. Afgelopen zomer verhuisden ze allebei teug naar Nederland. Ze schreven en schrijven over wat over er aan hun beider keukentafels zoals gegeten wordt en nu is er ook dit boek met recepten en verhalen.

Tal Maes en Petra de Hamer zijn beide fotograaf en culinair journalist. Het boek bevat dus mooie foto’s en leuke verhalen die een inkijkje geven in de eetcultuur van Duitsland en Amerika. Qua recepten vind je niet alleen typisch Duitse en Amerikaanse recepten zoals apfelstrudel, granola, knödel of American pancakes in het boek, maar ook recepten uit de rest van de wereld. Denk aan hummus, glogg, smörrebröd.
IMG_6358[1]
Dat is denk ik ook wat er gebeurd als je in een grote stad woont. Je hebt er verschillende restaurants om inspiratie op te doen in de buurt. Er zijn heel veel verschillende interessante plekken om leuk boodschappen te doen en er zijn misschien wel andere dingen in het seizoen dan in Nederland. De eetcultuur kan er heel anders zijn. Al met al genoeg stof voor een kookboek.
IMG_6362[1]
Er staan 140 recepten in dit boek, verdeeld over 8 hoofdstukken: ontbijt en brunch, salades en sandwiches, small plates, aperitief, feest, zoet en basics. Er wordt in veel recepten ook nog rekening gehouden met het gezondheidsaspect door het gebruik van bijvoorbeeld volkorenmeel of speltmeel. Niet alle recepten zijn vegetarisch, maar de schrijvers geven al aan niet elke dag vlees te eten. Voor de vega’s staat er dus genoeg lekkers in.
IMG_6353[1]
Bij elk hoofdstuk staat een verhaal over de situatie in in het land zelf en bij ieder recept staat een persoonlijke introductie van een van beide schrijfsters. Vooral het verhaal over portie grootte in Duitsland is heel herkenbaar. In sommige cafés net over de grens kun je punten taart bestellen die eigenlijk twee punten in een zijn. Wat dat betreft ben ik het eens met Petra de Hamer, doe mij maar kleine bordjes in plaats van mega porties.
IMG_6368[1]
De meeste recepten zijn prima geschikt om op een doordeweekse dag te maken. Voor sommige ingrediënten zal je even moeten zoeken, zoals gerookt paprikapoeder, maar het meeste zal je prima kunnen vinden bij de supermarkt of natuurwinkel. Qua recepten vind ik vooral het flatbread met hummus & geroosterde bloemkool, de aardappelkoekjes met citroen en de zwarte bonensoep (zonder bacon dan voor mjj) echte aanraders.

Al met al een heel fijn kookboek met een vleugje vakantie gevoel door de recepten uit allerlei delen van de wereld. Volg ook vooral het Kitchen Table Food Blog! Ken je het Kitchen Table Food Blog al en vind je het leuk? Dan vind je dit boek ook zeker leuk.

Kitchen Table Food
Tal Maes en Petra de Hamer
€ 24,95