Boekrecensie: Vegarabia

Vegarabia boekrecensie @ Lauriekoek.nl
Vegarabia, die titel kan maar een ding betekenen: De vegetarische en Midden-Oosterse keuken gecombineerd. Het is een prachtig boek, een gouden boom met gele kwee(?)peren op de voorkant, zelfs de zijkant van het boek is geel. Het kookboek kan zo op de koffietafel, maar waar hij echt thuis hoort is de keuken, want de inhoud van het boek is ook heel mooi.

Toen was vlees nog niet zo gewoon

De schrijver van het boek Greg Malouf komt oorspronkelijk uit Libanon. Lucy Malouf was jarenlang zijn vrouw. Nu zijn ze gescheiden maar ze schrijven nog wel samen kookboeken. Greg Malouf vertelt in het voorwoord dat hij een groot liefhebber is van vlees en vis maar dat hij toch tot de conclusie kwam dat hij wilde minderen met het eten ervan. Toen hij nog in Libanon woonde was vlees iets speciaals. Het land en het klimaat leende zich meer voor het telen van groente en fruit en kruiden. Het houden van vee was veel moeilijker. Hij moest dus als het ware terug naar zijn roots voor inspiratie. Dat is goed gelukt wat het resultaat is dit fijne moderne kookboek, vol superlekkere vegetarische recepten.Vegarabia boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Vegarabia boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Het draait om de ingrediënten

Er zitten gerechten bij voor de doordeweekse avond, maar er zijn er ook bij om mee uit te pakken. In het voorwoord wordt uitgelegd dat dit boek gaat om de goede pure ingrediënten, niet om de ingewikkelde technieken. Op een paar recepten na, zijn ze dus allemaal de koken in een normale huis tuin en keuken keuken. Alle recepten zijn volledig vleesloos, er wordt wel zuivel en eieren gebruikt. Er wordt aangegeven dat je desgewenst gebruik kunt maken van veganistische alternatieven, maar er worden geen concrete suggesties gedaan.

Het is qua ingrediënten handig wel fijn om een Turkse buurtsuper in de buurt te hebben, granaatappelmelasse, royale bossen kruiden en kleine komkommertjes, dat hebben ze daar allemaal en tegen hele schappelijke prijzen. Al doen de gewone supermarkten tegenwoordig erg hun best om ook de juiste ingrediënten in huis te hebben, aan de buurtsuper kunnen ze nog niet tippen.

Prijswaardig

Bij alle recepten staat een fantastisch mooie foto. Salades, ontbijt, soep, deegwaren, er staat van alles in. Greg en Lucy noemen dit een nieuwe manier van eten. En hoewel de minder-vleestrend al een tijdje aan de gang is en het geen vlees eten voor mij niet nieuw is, vind ik het een fantastisch boek. Die prijs voor beste vegetarische kookboek van het jaar hebben ze in mijn ogen zeker terecht gewonnen.Vegarabia boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Vegarabia boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Vegarabia
Greg Malouf en Lucy Malouf