Boekrecensie: Ramen forever

Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nlRamen zijn overal. Dit iconische Japanse gerecht kan allerlei vormen aannemen, waarvan sommige geslaagd en andere…eh iets minder geslaagd. Zeker online is ramen soms een soort groentesoep met wat extra lange vermicelli. Dat is het niet. In Japan besteden sommige mensen jaren aan het onder de knie krijgen van een enkele vorm van ramen. Mocht je een beetje serieus aan de slag willen met ramen dan is dit kookboek een uitstekend begin.

Een groot onderwerp

Toen ik me online een keer in ramen wilde verdiepen kwam ik er al snel achter dat er over ramen heel veel gedachtes en ideeën bestaan. Tim Anderson schrijft ook in zijn voorwoord dat hij dit boek met angst en beven schrijft. Ramen is zo’n groot onderwerp dat ieder boek volgens hem onvolledig voelt. Hij drukt je dus op het hart om te onthouden dat zijn boek tekort schiet. Voor mensen die meer willen weten heeft hij ook een literatuurlijst toegevoegd. Ramen spelen trouwens zo’n grote rol in het leven van Tim Anderson dat er een tijdlijn in zijn boek staat van hoe zijn liefde voor ramen zijn leven beïnvloede. Van het winnen van masterchef tot het ontmoeten van zijn vrouw.
Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Manifest

Natuurlijk geeft dit boek wel iets van inzicht in wat ramen is en hoe je zelf aan de slag kunt. Er staat aan het begin van Ramen forever een ramen manifest. Zo moet je slurpen, kost ramen maken tijd, of juist niet, is ramen zowel bescheiden als niet bescheiden. Perfecte ramen is de vriend van goede ramen, streven naar perfectie loont, als je mislukkingen omarmt. Heel veel dingen zijn ramen, of kunnen ramen zijn maar er zijn ook een aantal dingen die nadrukkelijk juist geen ramen zijn. Ramen zonder kansui bijvoorbeeld.
Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

In Ramen forever worden de recepten ingedeeld in componenten die samen het complete gerecht vormen. Dus de bouillon, tare, noedels, aromatische olie en vet, toppings. Ook is er een hoofdstuk complete ramen waarvoor je soms dus al voorbereidend werk moet hebben gedaan, maar soms ook niet. Er is ook een hoofdstuk “niet echte ramen” met recepten die binnen de familie vallen maar verschillend genoeg zijn om anders genoemd te worden. Ramensalade met knoflook-sesam-misodressing bijvoorbeeld of gemengde noedels met aubergine in een pittige sojasaus.
Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Ingrediënten

Voor de ingrediënten die je moet hebben om de recepten uit dit kookboek te maken is het handig om een toko in de buurt te hebben. Denk aan Japanse sojasaus, zijdentofu, de juiste ramen noedels met kansui (in Nederland E500 of E501) of juist als je zelf ramen gaat maken de kansui zelf. In dat geval kan een webwinkel je waarschijnlijk uit de brand helpen. Als je e-nummerangst hebt is dit dus niet je kookboek, want naast kansui wordt ook soms ve-tsin gebruikt. Grappig is trouwens ook een ramengerecht waarvoor je eigenlijk Nando’s (een Engelse fastfoodketen) nodig hebt. De naam Nando’s is in de vertaling weggelaten.

Veel vlees en vis

Hoewel Tim Anderson echt zijn best doet om ook vega- en vegan opties in het boek op te nemen, draait het wel heel erg om vis en vlees. Aan de andere kant kan je wel proberen sommige recepten aan te passen door een van de 5 elementen al dan niet te wisselen voor een vega(n) versie, alleen leunen sommige recepten toch teveel op vlees of vis waardoor het dan geen oplossing is. Bijna overal staat een foto bij van het eindresultaat en de vormgeving van het kookboek is echt geweldig. Net als de andere kookboeken van Tim Anderson. Mocht je vega(n) zijn dan kan ik je zijn Vegan JapanEasy kookboek aanraden.

Geen snelle hap

Ramen is niet iets wat je op de doordeweekse dag snel even maakt. Zeker als je ook zelf de noedels maakt. Als je de elementen echter al hebt voorbereid gaat het sneller. Toch denk ik dat het ideaal is om een weekend allemaal ramengerelateerde dingen te maken en van het resultaat te genieten. Wie weet word je dan door het ramenvirus gegrepen en voor je het weet ben je constant je eigen favoriete recepten aan het finetunen.
Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ramen @ Lauriekoek.nl

Ramen forever