Boekrecensie: World Food Cafe Snel & Simpel

World Food CaféHet World Food Café was een echt bestaand café in Londen met gerechten uit keukens van over de hele wereld. Sinds enkele jaren worden er ook kookboeken van World Food Café uitgebracht, vegetartisch met de hele wereld als uitgangspunt. World Food Café Classics is een van mijn favorieten (deze staan ook in mijn eigen kookboeken top12). Maar nu is er wederom een nieuwe telg, World Food Café Snel & Simpel geheten. Zoals de titel al doet vermoeden staan gerechten in die snel en simpel te maken zijn. Natuurlijk is het geen Jamie in 15 minuten, waarvan de gerechten toch al erg ambitieus waren voor de hele korte tijd die ervoor zou moeten staan, maar ik denk dat je bij de gerechten in dit boek met 20 minuten tot een half uur ver zal komen.
IMG_0512[1]De gerechten die in dit boek staan zijn allemaal vegetarisch, menig recept is zelfs veganistisch. De recepten komen van over de hele wereld, van Bhutan tot Lapland. Elk land heeft een eigen hoofdstuk wat begint met een reis verhaal en een korte uitleg van de plaatselijke kook- en eetcultuur. Er worden af en toe ingrediënten gebruikt die je wellicht niet in de supermarkt zal vinden zoals palmsuiker, za’tar, ghee (geklaarde boter) of zijden tofu. Er wordt goed uitgelegd wat deze ingrediënten zijn en wat er zo onmisbaar aan is. Nou denk ik dat de meeste kookliefhebbers enkele van deze ingrediënten wel in huis zullen hebben En anders is het een mooi excuus om naar een toko te gaan, daar vind je een weelde aan producten uit allerlei landen. Mocht je een toko zoeken in de buurt van waar je woont, dan kan ik je de Tokowijzer van harte aanbevelen.

In het boek vind je ideeën voor het ontbijt en lunch maar met name voor het avondeten. Er staat wat zoetigheid in, wat cocktailideeën zelfs, maar geen uitgebreide desserts. Dat is wat mij betreft overigens geen gemis. De fotografie in dit boek vormt echt een belangrijk onderdeel van het boek. Er staan uiteraard foto’s in van de gerechten maar ook foto’s van het land waar de gerechten vandaan komen. Mistige vergezichten van rivieren, prachtige woestijnen, markten en lokale bevolking in klederdracht. Foto’s die reislust opwekken. Kortom niet alleen voor de kook- maar ook voor de reis liefhebbers.
World Food CaféWorld Food Café

World Food Cafe Snel & Simpel
Chris en Carolyn Caldicott