Boekrecensie: Voeding is geen medicijn

Boekrecensie: Voeding is geen medicijn @ Lauriekoek.nl Voeding is geen medicijn is een boek geschreven door dokter en diëtist Joshua Wolrich. In dit boek vertelt hij je, zonder er doekjes om te winden, waarom voeding geen medicijn is. Alle nutribullshit komt voorbij en hij legt duidelijk uit waarom het bullshit is. Een buitengewoon verhelderend boek.

Instagram

Ik heb zijn Instagramaccount al een paar keer voorbij zien komen, hij is via dit platform erg actief en gaat er graag met mensen in discussie. Wat ik niet wist is dat hij het account ooit begon als dieetaccount! Omdat hij bezig was om dokter te worden wilde hij het juist voorbeeld zijn voor patiënten. Hij wilde dus afvallen en maakte dit account aan als stok achter de deur. Toen hij probeerde om het dieetijs Halo top te promoten kreeg hij een bericht van de uitstekende HEAS diëtist Laura Thomas. Ze spraken af en zijn wereldbeeld draaide 180 graden. Sindsdien verzet hij zich tegen diëten, gewichtsstigma, gezondheidsongelijkheid.

Het boek

Het boek is ingedeeld in hoofdstukken die op hun beurt ook weer onderverdeeld zijn in vragen en antwoorden. Het leest heel makkelijk zo, er zitten zelfs illustraties in. Voorin staat nog een begrippenlijst van wetenschappelijke termen, voor als je even vergeten bent wat die ook alweer betekenen. In de hoofdstukken vind je antwoorden op allerlei vragen die bij je op kunnen komen aan de hand van de laatste voedingshypes.

Na zijn persoonlijke verhaal te hebben gedeeld, begint Joshua echter bij het begin. Over de aannames over gewicht die veel mensen doen, maar die niet kloppen. Zo is de BMI een zeer bedenkelijk iets en is afvallen geen kwestie van wilskracht. Hij behandelt ook de impact van gewichtsstigma, waardoor mensen met overgewicht slechte zorg ontvangen en gediscrimineerd worden. Waar hij ook op in gaat is dat hij bevoorrecht is en dat de sociale determinanten van gezondheid vaak over het hoofd worden gezien. Gezond kunnen eten is niet voor iedereen economisch mogelijk en toch doen we alsof het de verantwoordelijkheid is van het individu.

Hierna legt hij uit dat er niets is met koolhydraten, vetten, waarom je geen ketodieet hoeft te volgen en waarom voeding geen kanker kan genezen. Het laatste hoofdstuk bevat tips om je eigen relatie met voeding te verbeteren. Iets wat geen overbodige luxe is in een tijd waarin je zoveel adviezen op je afgevuurd krijgt.

Conclusie

Misschien denk je aan de hand van de titel dat het een heel ongenuanceerd boek te lezen krijgt, maar dat is niet waar. Joshua Wolrich zegt ook niet dat voeding niet belangrijk is, alleen is het dus volgens hem geen medicijn, tenzij je een eetstoornis hebt. Ik vond in dit boek eigenlijk geen beweringen die volgens mij feitelijk niet kloppen of andere dingen waar ik kritiek op kan hebben en dat is best uitzonderlijk. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat hij niet alleen dokter maar ook voedingsdeskundige is en dus weet waar hij het over heeft. Voeding is geen medicijn is een fijn boek om te lezen. Het is en goede reminder om zelf te blijven nadenken en niet alles voor waar aan te nemen.

Hopelijk blijft Joshua Wolrich ook op Instagram nutribullshit bestrijden. Het is nodig.Boekrecensie: Voeding is geen medicijn @ Lauriekoek.nl

Voeding is geen medicijn
Dr Joshua Wolrich