Boekrecensie: Anthony Bourdain – Wereldreizen

Boekrecensie: Wereldreizen @ Lauriekoek.nlIk geloof nog steeds niet helemaal dat Anthony Bourdain dood is. Je kunt op een willekeurig moment 24Kitchen aanzetten en dan zie je hem gewoon rondreizen. Als dat niet volstaat slinger je Netflix aan en ook als je niet naar hem op zoek gaat komt hij regelmatig voorbij. Er zijn ook boeken van Bourdain en nu hij dood is zijn breekt er een nieuwe categorie aan: boeken die over hem gaan.

Wereldreizen is zo’n boek. Anthony Bourdain is er duidelijk in aanwezig, maar het is geschreven door Laurie Woolever, zijn persoonlijk assistent, die ook heeft geschreven aan zijn kookboek. Ze kent hem en zijn schrijfstijl goed. Essay’s die oorspronkelijk door Anthony Bourdain geschreven zouden zijn, zijn nu geschreven door mensen die dichtbij hem stonden. Hij is ook zelf aanwezig in het boek in de vorm van stukken uit de tv shows.

Een alternatieve reisgids

Wereldreizen is volgens de ondertitel de officiële alternatieve reisgids. Het is een reisgids met allerlei landen en steden waar Anthony Bourdain is geweest. Als je alle restaurant en hoteltips na zou willen gaan, heb je wel een groot budget en genoeg tijd nodig om de hele wereld rond te reizen. Iets wat televisiepersoonlijkheden bij wijze van baan doen, maar wat voor niet iedereen is weg gelegd.

Er is praktische informatie zoals vervoer van en naar luchthavens en in steden. Adressen, telefoonnummers en prijzen van menu’s. Niets wordt allesomvattend behandeld, veel vluchtige informatie is weggelaten. De teksten van Bourdain kun je duidelijk herkennen uit zijn tv programma’s. Sommige adressen die oorspronkelijk in het boek zouden gaan komen zijn ook weggelaten. Door de populariteit van de tv show komen er soms zoveel mensen bij een bijzonder adres de het karakter van een plek aangetast raakt.

Het boek is dicht

Wat Anthony Bourdain zo bijzonder maakte waren zijn mooie afgeronde verhalen in de vorm van zijn programma’s. Die zo geraffineerd waren dat het leek alsof hij zijn teksten gewoon uit het hoofd kwamen, op het moment zelf. Dat elke ontmoeting geen afspraak, maar toeval was. Zijn humor uit boeken als Kitchen Confedential mis ik ook. Hij zit wel in het boek maar het is duidelijk door Laurie Woolever geschreven. Haar opdracht lijkt mij een zware opdracht.

De essay’s van bijvoorbeeld de broer van Bourdain geven een beeld van hun al dan niet gedeelde herinneringen. Ze stemmen soms ook een beetje weemoedig. Wereldreizen is de reisgids van wat er gebeurd is, het boek is dicht gevallen. Het is eigenlijk niet zo zeer een reisgids, maar meer een verhalenbundel. Dit is wat er is en er komt niets nieuws bij. Dat is hard. De wereld die Anthony Bourdain heeft ontdekt ligt er nog en ik weet zeker dat er nog genoeg te eten is.Boekrecensie: Wereldreizen @ Lauriekoek.nl

Posted by on 6 oktober, 2021