Boekrecensie: Een wereld vol lekkers

Boekrecensie: Een wereld voor lekkers @ Lauriekoek.nlEen wereld vol lekkers van Laura Gladwin is een encyclopedie. Het is een boek met daarin afbeeldingen van 1000 voedingsmiddelen. Het is eigenlijk een encyclopedie zoals ik die vroeger kende met afbeeldingen en informatie. Alleen is dit boek meer op volwassenen gericht. Zodat die zich ook eens kunnen vergapen aan de enorme verscheidenheid aan ingrediënten die de wereld te bieden heeft.

Herken het ingrediënt

Een wereld vol lekkers is geen kookboek. Het bevat geen concrete recepten. Het is meer een naslagwerk voor mensen die graag koken. Niet op de academische manier, er staan veel prachtige afbeeldingen gemaakt door Zoe Barker in. Je kunt er ook wel degelijk wat van leren, want ieder ingrediënt wat wordt genoemd wordt ook kort omschreven. Het is ook wel een goede test: van welk ingrediënt herken je het uiterlijk?

Het boek begint met een kleine introductie in de wondere wereld van eten. Welke voedingsstoffen doen ze en wat doen ze in ons lichaam? Wat doet de voedselproductie met onze planeet? Elke subcategorie heeft een inleiding, zoals fruit en daarbinnen weer bijvoorbeeld citrus en appels en peren. Zo lees je dat een kneepje citrus je gerecht naar een hoger plan tilt, citrus veel essentiële oliën bevat en dat citrus in warme streken geteeld word. Allerlei kennis waar je een betere kok door kunt worden.Boekrecensie: Een wereld voor lekkers @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Een wereld voor lekkers @ Lauriekoek.nl

Niet alleen groente en fruit

Het zijn niet alleen producten zoals fruit die besproken worden. Ook allerlei andere producten komen voorbij, zoals olijfolie, tomatenpuree, verschillende soorten bloem, zuivel, waaronder ook amandelmelk en sojamelk met daarbij ook de opmerking dat het in sommige landen geen melk mag heten. Soms ook zelfs gerechten zoals falafel, havermout, of Bretonse galette.Boekrecensie: Een wereld voor lekkers @ Lauriekoek.nl

Als je 1000 voedingsmiddelen laat zien is het altijd interessant om te zien wat er genoemd wordt en of je misschien wat mist. Het is natuurlijk onmogelijk om een alles omvattend boek te maken. Het is meer een vogelvlucht. Zo valt mij de selectie vegetarische producten op met tofu, seitan, quorn en sojabrokken maar ook falafel en fufu. De kijk van het boek is Westers maar er komen voedingsmiddelen uit de hele wereld voorbij. Dat kan ook niet anders want ik denk dat voedingsmiddelen uit de hele wereld nog nooit zo verkrijgbaar zijn geweest.Boekrecensie: Een wereld voor lekkers @ Lauriekoek.nl

Prachtige illustraties

Als iemand die vaak bezig is met koken vind ik het wel wat hebben om gewoon van alles aan je voorbij zien trekken wat eetbaar is. Het boek heeft niet per se een mening of een indeling die neer komt op “gezond” of “ongezond” het laat zien wat er bestaat. De tekeningen zijn geweldig en geven het boek een bepaalde tijdloosheid. Ik ik zeg het wel vaker op Lauriekoek ik ben een voorstander van illustratie in boeken over eten. Ik kan mij voorstellen dat dit boek ook leuk is om te bekijken met kinderen. Zo kunnen de tekst wellicht nog niet zelf lezen of begrijpen maar je kunt dingen aanwijzen en het er samen over hebben.

Geen receptenboek

Van dit boek krijg ik ook wel kookzin. Van ingrediënten die ik nog niet ken, of juist wel maar die ik al een tijd niet gemaakt heb en dan terug zie in dit boek. Achterin een wereld vol lekkers staat per productgroep nog een lijstje met suggesties. Zo lees je dat je dat je van tofu bijvoorbeeld burgers kunt maken of spiezen of pudding. Recepten staan er niet bij, die moet je of zelf bedenken of je moet er naar op zoek op internet. Of in een boek wat wel recepten bevat.Boekrecensie: Een wereld voor lekkers @ Lauriekoek.nl

Een wereld vol lekkers
Laura Gladwin
Uitgeverij Lemniscaat