Boekrecensie: Van aardappel tot avocado

Boekrecensie: Van aardappel tot avocado @ Lauriekoek.nl Van aardappel tot avocado gaat over de Allerhande. Het huisblad van de Albert Heijn, sommige mensen denken dat het voor mij als food blogger te min is. Dat is niet waar, als ik zie dat er een nieuwe is neem ik hem eigenlijk altijd mee. Gewoon omdat ik hem leuk vind om te bekijken, maar ook omdat hij een beeld geeft van wat er nu speelt. In van aardappel tot avocado wordt aan de hand van oude Allerhande’s een beeld van 70 jaar eetgeschiedenis gegeven.

Al 70 jaar

Dat de Allerhande al een tijdje bestaat weet ik maar dat hij al in 1954 verscheen wist ik niet. Ik stel me zo voor dat iedereen wel eens wat uit de Allerhande gekookt heeft. Ik had ooit een kookmap, vol met knipsels en kopieën, die ik helaas ben kwijtgeraakt tijdens een van mijn verhuizingen. Uiteraard had ook de Allerhande daarin ook een rol, kwestie van scheuren en weggooien wat je toch niet ging koken. Rond de kerst is het altijd weer een uitdaging om er een te pakken te krijgen, dus ik stel me zo voor dat hij voor veel mensen ook op kerst gebied een grote bron van inspiratie is.

70 jaar (eet)geschiedenis

Van Aardappel tot avocado bespreekt dus 70 jaar Allerhande maar ook 70 jaar aan Nederlandse geschiedenis. Met bijvoorbeeld klimaatverandering, keukens van buiten Nederland, man/vrouw verhoudingen, landbouw. Elke 10 jaar heeft zijn eigen hoofdstuk met afbeelding van een Allerhande. De schrijfster Klaartje Scheepers heeft de hoofdstukken ingedeeld naar haar familie. De keuken van haar grootmoeder, haar moeder en haar eigen keuken. Ze deelt naast de geschiedenis van de Allerhande ook persoonlijke (eet)herinneringen.Boekrecensie: Van aardappel tot avocado @ Lauriekoek.nl

Belangrijke lijstjes

Elke 10 jaar heeft ook een soort overzicht van dingen die belangrijk zijn op het gebied van eten. Een overzicht van wat vers verkrijgbaar is en een lijstje van kookboeken van die tijd. Ook staan er de toen nieuw geopende restaurants in. Zo verschijnt in de jaren ’70 venkelknol en waterkers in de schappen. Verschijnt Claudia Roden’s A book of Middle-Eastern food en opent in Calefornia Chez Panisse van Alice Waters. Bij AH zijn het de Franse weken met acties voor wijn, kaas en paté en is de halve gebraden haan in de aanbieding. Bekend van teevee.Boekrecensie: Van aardappel tot avocado @ Lauriekoek.nl

Kerst!

Uiteraard krijgt de kerst Allerhande ook aandacht. Het is heel leuk om de covers van alle kerst Allerhande’s naast elkaar te zien. Wat ooit in de tijd zelf heel modern leek, is als je er op terugkijkt ineens hopeloos ouderwets. Over de kerst Allerhande is ook altijd wel wat te zeuren. Zo herinner ik me een jaar waarin de Allerhande “te vegetarisch” was en ik herinner me een keer dat er aardbeien op de cover stonden. Mensen konden het niet laten om er op te wijzen dat dat met kerst bepaald geen seizoensproduct is.Boekrecensie: Van aardappel tot avocado @ Lauriekoek.nl

Ik heb Van aardappel tot avocado met veel plezier gelezen. Het geeft een goed beeld van de eetgeschiedenis van Nederland maar het is ook herkenbaar op persoonlijk vlak. Bij geschiedenis denken mensen vaak aan grote meeslepende gebeurtenissen maar ook in tijdschriften als Allerhande zit een wereld aan geschiedenis verborgen. Juist dat soort geschiedenis vind ik persoonlijk erg interessant en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.Boekrecensie: Van aardappel tot avocado @ Lauriekoek.nl

Van aardappel tot avocado
Klaartje Scheepers
Uitgeverij Atlas contact