Boekrecensie: Verrukkelijk vegan bakken

Boekrecensie: Verrukkelijk vegan bakken @ Lauriekoek.nlVerrukkelijk vegan bakken, dat allitereert inderdaad heel mooi. Er zijn de laatste tijd meerdere veganistische bakboeken verschenen en er komen er vast nog wel een paar bij. Dit bakboek is van de Australische Anthea Cheng bekend van het Instagram account Rainbow Nourishments

Clean baking

Een van de eerste dingen die mij opvalt is dat het ook gaat om gluten-, noten- en geraffineerde suikervrije recepten. In theorie is het zo dat er opties gegeven worden om recepten zo te maken. In praktijk voldoen veel recepten al aan alle of een paar van deze criteria. Dit betekent dus recepten als cheesecakes gemaakt van noten en dadels, blissballs, chiajam en cookiedough repen gemaakt met kikkererwten. Het doet allemaal nogal clean eating aan, dit boek was een paar jaar geleden beter op zijn plek geweest.Boekrecensie: Verrukkelijk vegan bakken @ Lauriekoek.nl

Blissballs en rawfood

De nadruk in dit boek ligt op gezondheid en ‘gezonde’ ingrediënten, wat vaak samen gaat met duurdere ingrediënten. Kokosbloesemsuiker is vooral een dure soort suiker, die niet per se gezonder is. Amandelmeel is inderdaad glutenvrij, maar kost zeker nu oogsten aan het mislukken zijn steeds duurder en om heel eerlijk te zijn kan ik geen blissball of rawfoodtaart meer zien. In heel veel recepten zit ook kokos, meestal in de vorm van room. Het is net als met smoothierecepten in kookboeken, ik heb liever andere recepten voor andere dingen die ik nog niet ken. Waar geen web van onzichtbare eetregels achter zit.Boekrecensie: Verrukkelijk vegan bakken @ Lauriekoek.nl

Het hoeft niet gezond te zijn

In tegenstelling tot Verrukkelijk vegan bakken, verschenen er de laatste tijd juist boeken als Dosia bakt vegan en het Funky vegan bakboek waarin veganistische recepten staan mét suiker en vet. Die kookboeken gaan er vanuit dat als je taart eet je vooral wil gaan voor iets wat goed smaakt, niet per se iets gezonds of iets wat glutenvrij moet zijn. Ik merkte toen ik die recenseerde ook dat mensen echt op zoek waren naar zulke boeken, want die zijn er nog niet veel. Hoewel veganisme niet per se betekent dat je ook geen gluten, noten of suiker eet.Boekrecensie: Verrukkelijk vegan bakken @ Lauriekoek.nl

Bakken voor de Insta

Hoewel er duidelijk aan Instagram wordt gedacht, vind ik de cake op de voorkant van van het boek er al iets ingezakt uitzien en ook sommige baksels ogen een beetje lomp. Maar verder staan er veel foto’s in van gerechten die het erg goed doen op de sociale media, zoals kunstige stukken chocolade en gedroogde stukjes peer bestoven met superfoodpoeder.Boekrecensie: Verrukkelijk vegan bakken @ Lauriekoek.nl

Vreemde keuzes

Er worden in het boek soms ook vreemde keuzes gemaakt. Waarom zou je pannenkoeken bakken in de oven? Volgens Anthea Cheng laat ze pannenkoeken op het fornuis verbranden. Als je een taart kan bakken kan je ook pannenkoeken bakken, is mijn stellige overtuiging. In een van de recepten voor donuts zit 1/4 theelepel nootmuskaat, ik zou heel graag willen weten waarom dat er in zit. Helaas staat er geen toelichting bij. Ik krijg ook jeuk bij het woord suikervrij terwijl er gewoon rijststroop en kokosbloesemsuiker wordt gebruikt.

Verrukkelijk vegan bakken is niet mijn boek

Kortom dit is niet mijn bakboek. Mocht je wel dol zijn op blissballs, altijd voldoende superfoods in huis hebben en mocht je noten, gluten en ‘snelle’ suikers vermijden dan is dit wellicht wel een kookboek voor jou. Als je dat net zoals ik niet doet, dan is het misschien handig om verder te kijken.Boekrecensie: Verrukkelijk vegan bakken @ Lauriekoek.nl

Verrukkelijk vegan bakken
Anthea Cheng
€19,99