Boekrecensie: Vegetarisch voor een prikkie

Boekrecensie: Vegetarisch voor een Prikkie @ Lauriekoek.nlVegetarisch eten voor een prikkie. Dat is prima mogelijk. Iedereen heeft een budget, soms is dat groot en soms is dat klein. Het kan allemaal. Het is in ieder geval goed om te weten dat vegetarisch eten niet perse duur of duurder dan vlees eten hoeft te zijn. Hanna Olvenmark probeert in haar boek Vegetarisch voor een prikkie te laten zien dat je voor een budget van 1 Euro per persoon prima een gezonde maaltijd op tafel te zetten is.

Sparen en reizen

Toen Hanna Olvenmark begin 20 was wilde ze naar Nepal om te wandelen. Ze had 5 maanden om het geld bij elkaar te krijgen en het was best een flink bedrag. Ze nam elke dag al haar eigen lunch mee naar haar werk en ze at al vegetarisch en leefde al best goedkoop, maar dit gaf haar een extra impuls. Kort gezegd: ze maakte de reis die ze zo graag wilde maken en nam ontslag bij haar werkgever om fulltime te kunnen gaan bloggen over vegetarisch eten op een budget.

Geschreven uit ervaring

Ze heeft dus zelf ruime ervaring met op een budget leven. Die tips deelt ze ook volop in vegetarisch voor een prikkie. Voorin vind je een spoedcursus bonen koken, tips tegen voedsel verspilling, tips voor een goede voorraadkast met spullen die je ook daadwerkelijk gebruikt. Plus aandacht voor buiten koken, dat kan ook niet anders, gezien die wandeltocht in Nepal. De liefde voor het buitenleven is duidelijk aanwezig. Net als het verantwoordelijkheidsgevoel voor de natuur.

Budget maar niet te basic

De recepten zijn gezien het budget verhaal basis maar zeker niet te basic. Of ze echt op 1 Euro per persoon uitkomen weet ik niet. Dat hangt ook af van welke merken je koopt en waar je je boodschappen doet natuurlijk. Veel van de vegaklassiekers zoals lasagne, chili sin carne en linzensoep zijn aanwezig. Soms wordt het zelfs en een tikkeltje hippie-achtig met linzenburgers. Gerechten waar ik persoonlijk soms best blij van wordt, maar waar sommige niet-vegetariërs soms jeuk van krijgen. Dit boek zou een uitstekend studentenkookboek zijn.

Boekrecensie: Vegetarisch voor een Prikkie @ Lauriekoek.nl

Het boek bevat vooral hoofdgerechten en lunch gerechten maar er staan ook wat snacks en ontbijt ideeën in. Achterin het boek vind je nog wat kant-en-klare maaltijdplannen voor 30 Euro. Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat. Ook staat er overal aangegeven hoe lang je ongeveer bezig bent in de keuken. Er staan zowel vegetarische als veganistische gerechten in het boek met bij de vegetarische gerechten vaak nog tips over hoe het vegan kan.

Veel peulvruchten

Wat wel opvalt: er wordt heel veel gebruik gemaakt van peulvruchten, want die zijn goedkoop, rijk aan eiwit, je kunt ze bijna bij iedere supermarkt krijgen. Ze zijn lang houdbaar en gezond. Kortom: de voordelen zijn eindeloos. Hoewel ik ook wel een nadeel kan verzinnen: als je ze bijna iedere dag eet kan het, hoe verschillend klaargemaakt ook, een beetje eentonig worden. Zelf wissel ik meer af, met seitan, ei, tofu. Ik wijk dan ook vast een stuk meer van mijn budget af als Hanna Olvenmark.Boekrecensie: Vegetarisch voor een Prikkie @ Lauriekoek.nl

Klein budget, grote plannen

Al met al moet je voor de betere culinaire hoogstandjes niet bij Vegetarisch voor een prikkie zijn. Als je een krap budget hebt, of net als Hanna plannen om eens een grote reis te maken waarvoor je flink moet sparen dan is vegetarisch voor een prikkie precies wat je zoekt.Boekrecensie: Vegetarisch voor een Prikkie @ Lauriekoek.nl

Vegetarisch voor een prikkie
Hanna Olvenmark
Uitgeverij Citrus