Boekrecensie: Vegetable Literacy

Vegetable Literacy.Ik moet bekennen dat ik Deborah Madison tot voor kort niet kende. Toch heeft ze een enorme staat van dienst; ze schreef een behoorlijke lijst aan vegetarische kookboeken. Hiervan is Vegetable Literacy momenteel de meest recente titel. Dit boek is in Nederland alleen in het Engels verkrijgbaar. Buitenlandse titels zijn soms wat moeilijker verkrijgbaar, maar dit boek is zeker de moeite waard!

In Vegetable Literacy worden de planten per familie besproken. Dat concept heb ik nog nooit ergens anders gezien. Het werkt wel heel goed, want door groenten, kruiden en bloemen per familie te zien krijg je een heel goed inzicht in wat qua smaak goed bij elkaar past. Zo heb je dus niet alleen de recepten uit het boek, maar kun je ook met de kennis die je opdoet uit het boek aan de slag. Alle gerechten staan hierdoor ook door elkaar. Dus taart, soep, salade zijn ook gerangschikt per plantfamilie en niet als ontbijt, lunch of dinergerecht opgedeeld.

Het boek wordt door twee van mijn favoriete kookboekauteurs goed gevonden, zowel Yotam Ottolengi (Plenty) als Heidi Swanson (Super Natural Every Day) zijn er zeer over te spreken en terecht. Bij dit boek krijg ik, net als bij de boeken van Ottolengi en Swanson het gevoel dat ik iets in handen heb wat heel modern is, maar dan wel op een tijdloze manier. Het zijn titels waar je uit zal blijven koken, ongeacht de voedseltrends die komen en gaan.
Er staan trouwens niet van alle gerechten foto’s in, maar dat is gebruikelijk bij buitenlandse titels. Er wordt af en toe ook gebruik gemaakt van exotische ingrediënten, zoals zwarte knoflook, die bij de betere delicatessen winkels wel te krijgen zijn. En er staan ook handige tips in, bijvoorbeeld hoe je kikkererwten het beste snel gaar kookt. Dingen die ik als vegetariër zelfs nog niet wist. Vegetable Literacy

Met dank aan Cook & Book, de prettige Arnhemse kookboeken winkel. Cook & Book heeft ook een online kookboekenwinkel en is te vinden op Facebook.

Posted by on 6 januari, 2014