Boekrecensie: Vega

Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nlVega is het nieuwste kookboek van Janneke Philippi. In dit kookboek staan recepten die zoals de titel al doet vermoeden vegetarisch zijn. De prachtige in het oog springende zwarte voorkant belooft al veel goeds.

Janneke Philippi

Janneke Philippi is een bekende naam in de food wereld. Ik ken haar vooral van haar recepten in kooktijdschrift Delicious. Ze schrijft ook voor andere publicaties en is food styliste. Haar man is food fotograaf en vormgever Serge Philippi. Samen schreven ze meerdere kookboeken die ook in andere talen vertaald zijn, ook aan Vega werkten ze allebei.

Groenten en meer

Er staan honderd recepten in Vega die ingedeeld zijn op ingrediënt. Groenten zoals aubergine, biet, kool, bladgroenten en tomaat komen veelvuldig voor in het boek, Maar er zijn er ook hoofdstukken met titels als eieren, balletjes, peulvruchten en paddenstoelen. Sommige kosten wat meer tijd, zoals het zelf maken van dumplings, maar er zijn genoeg recepten bij waarbij de geschatte bereidingstijd 30 minuten is. Prima voor een doordeweekse dag dus. Sommige gerechten zijn bijvoorbeeld boontjes met een saus maar die kun je dan weer prima combineren met een ander recept uit Vega.
Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Vega ingrediënten

De ingrediënten zijn over het algemeen bij de supermarkt te verkrijgen. Er wordt in sommige recepten wel Parmezaanse kaas gebruikt, die gestremd is met dierlijk stremsel. Als je dit en probleem vindt, kun je bij je kaasboer om een alternatief vragen. Bij ieder recept staat een inleiding van Janneke zelf. Daarbij geeft ze uitleg over de ingrediënten, geeft ze aan welk gerecht goed bij het gerecht zou passen of geeft ze een variatie tip. Het is de stem van iemand die al heel lang kookt maar die er niet vanuit gaat dat jij ook alles weet.Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Prachtige foto’s

De foto’s in Vega zijn prachtig. Ze zijn allemaal genomen tegen een zwarte achtergrond waardoor de gerechten extra goed uit de verf komen. Bij ieder recept staat een foto. De pagina’s waar de recepten op staan zijn in verschillende ingetogen kleuren waardoor het niet te zwart wordt. Er is echt goed over nagedacht. De recepten zijn zo opgeschreven dat het eerste woord in dik is gedrukt. Dus kook de rijst volgens de aanwijzingen. Ik heb het nog nooit eerder zo gezien maar het stoort niet, integendeel.Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Veel originele recepten

Onder de recepten vind je vegetarische klassiekers als de gevulde portobello en tofu. Er staan ook veel dingen in die ik nieuw en leuk vind, zoals een quiche waar een hele bloemkool in gaat en die er bovenuit steekt. Verse noedels met biet, vegetarische erwtensoep met gedroogde paddenstoelen voor de belangrijke umami hartigheid. Een van mijn favoriete hoofdstukken is denk ik toch wel het balletjes hoofdstuk. Mensen, inclusief ikzelf houden van balletjes. Of ze nou van vlees zijn of vegetarisch.Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Al met al vind ik Vega een heel geslaagd kookboek. Janneke Philippi heeft niet voor niets trouwe fans. Ze doet me een beetje denken aan Donna Hay. Wat ik hier ook al vaker heb gezegd maar toch nog een keer wil herhalen is dat ik blij ben dat nu ook grote namen vegetarische kookboeken uitbrengen, waar ik het idee had dat zulke kookboeken vroeger misschien nog een “moetje” waren. Zijn er nu volwaardige vega kookboeken, ook van je favoriete schrijver of chef.Boekrecensie: Vega @ Lauriekoek.nl

Vega
Janneke Philippi
Uitgeverij Nijgh Cuisine