Boekrecensie: Vega stoofpotjes easy

Boekrecensie: Vega Stoofpotjes Easy @ Lauriekoek.nlAlles in een pan, wachten en eten maar, dat is dit kookboek kort samengevat. Groenten, fruit, vet, granen, eiwitten, kruiden en specerijen. Er kan meer samen tegelijkertijd in de pan dan je denkt. Stoofpotjes zijn iets wat ik graag eet als het winter is. Dus een boek vol vegetarische stoofpotjes klinkt mij als muziek in de oren.

Tres Francais

Het klinkt bevooroordeeld en dat is het misschien ook wel, maar toen ik dit boek doorbladerde wist ik meteen dat het geschreven was door iemand met al dan niet gedeeltelijk Franse roots. Het gebruik van boter, de manier van kruiden, met een snufje dit en een snufje dat. Oh en de desserts op en of andere manier ook, met rijstepap. Wat lekkerder smaakt dan het woord “pap” klinkt.

Vega Stoofpotjes easy

Het boek heeft verschillende gerechten, ingedeeld naar type. Bij “allemaal groente” vind je bijvoorbeeld verschillende groente die je gaar stoomt met boter. In “groene eiwitten” vind je gerechten, al dan niet met bijvoorbeeld bonen, of pindakaas of kaas, voor wat eiwit. Pasta, rijst en gnocchi bieden eenpansgerechten met wat meer koolhydraten en natuurlijk moeten we het hoofdstuk soepen niet vergeten. Toch wel HET eenpansgerecht. Boekrecensie: Vega Stoofpotjes Easy @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega Stoofpotjes Easy @ Lauriekoek.nl

Terughoudend met kruiden

In de meeste hoofdstukken vind je wel soepen en stoofpotjes. Daar ontkom je bijna niet aan in een eenpansgerechten boek. Als je niet van soep of stoofpot houdt, is dit om overduidelijke reden (denk even aan de titel) niet je boek. Ik vind de gerechten soms iets te terughoudend met kruiden, of zelfs te zuinig. Ik ben dan ook iemand die vaak grote lepels kruiden gebruikt. Sinds ik dat geleerd heb is mijn koken er op voorruit gegaan. Ook vraag ik me in sommige gevallen af of de uien niet toch apart aangefruit moet worden. Boekrecensie: Vega Stoofpotjes Easy @ Lauriekoek.nl

Als je kookt, kook dan goed

Zelfs als je dat zou doen zou het gerecht nog steeds eenvoudig zijn en zou je nog steeds weinig afwas hebben, dus dat is het punt niet. Ik snap dat sommige mensen koken vooral als een klus zien en blij zijn als ze alles tegelijk in de pan kunnen gooien. Aan de andere kant denk ik echt dat een paar minuten meer echt het verschil kunnen maken. Als je dan toch al aan het koken bent geslagen kun je het maar beter ook meteen goed doen. Denk ik dan.

Vooral de toetjes maken mij enthousiast. Ik heb nu enorm veel zin om flan met kokosmelk te maken, of een mega dikke pannenkoek met tofu en banaan. Wat me ook enthousiast maakt is dat aan de linkerkant staat afgebeeld wat je nodig hebt en aan de rechterkant het eindresultaat. Dat maakt Vega stoofpotjes easy een heel duidelijk kookboek, je kunt echt in een oogopslag zien wat er in gaat. Dat geldt trouwens voor de hele Easy serie, waarvan ik al eerder delen besprak.

Vega stoofpotjes easy
Sabrina Fauda-Role
€19,99