Boekrecensie: Spark Joy van Marie Kondo

Boekrecensie: Spark Joy Marie Kondo @Lauriekoek.nl Volgens mij zijn er twee groepen mensen op de wereld momenteel. Mensen die fan zijn van Marie Kondo en mensen die haar boek nog niet gelezen hebben. Wie had kunnen denken dat opruimen iets was waar zoveel mensen beter in zouden willen zijn? Ik niet! Nou las ik altijd wel graag boeken over opruimen en huishouden, maar Marie heeft echt iets bijzonders.

De kunst van het opruimen

Zo zijn er mensen in mijn omgeving aan het opruimen gezet dankzij haar boek, mensen waarvan ik dacht dat ze hun eigen “let niet op de rommel”huis charmant vonden. Zelf heb ik na het lezen van haar eerste boek “opgeruimd” ook het nodige weggegooid. Al ben ik zelf niet echt de trotse bezitter van heel veel spullen.

Nu vraag je je misschien af, als er al een boek was waarin de methode Konmarie uit een werd gezet, waar gaat boek twee dan over? Dat was namelijk ook iets wat ik mij afvroeg. In dit boek gaat nog iets dieper in over het weggooien, knuffels bijvoorbeeld, of beeldjes, kunnen je aankijken waardoor het nog moeilijker kan zijn ze weg te gooien. Hoe doe je dit toch? Met een kleedje erover!

Ideale ruimtes

Ook wordt er uitgelegd over hoe ideale ruimtes eruit zien, welke functie ze (moeten) hebben en hoe je daar optimaal rekening mee kunt houden bij het inrichten en bij nog specifieker het inrichten van de kasten. De tip van het opruimen met hulp van schoenendozen kende je misschien al, maar in dit boek komen ook opvouwtips aan bod. Marie Kondo’s eigen gepatenteerde opvouwmethodes om precies te zijn. Geïllustreerd met schattige tekeningetjes met een snoezig konijntje dat alles voordoet.
Boekrecensie: Spark Joy Marie Kondo @Lauriekoek.nl
Natuurlijk kun je ook niet alles waar je niet blij van wordt klakkeloos weggooien, sommige dingen zullen toch bewaard moeten worden. Ook daarvan wordt uitgelegd hoe je dat het beste doet.

Does it spark joy?

Het heeft allemaal iets licht spiritueels. Richt je leven in zoals jij dat wilt, door je huis in te richten zoals jij dat wilt en met de spullen die jij graag ziet. Iets waarmee veel mensen in de tijd van behoorlijke overvloed toch moeite mee hebben. Wat ik bij mezelf merk is dat het lezen van de boeken van Marie Kondo ook iets preventief hebben. Vraag je voor je iets koopt af of je het echt gelukkig maakt, of je het echt kunt gebruiken. Vaak is dat al genoeg.

Opruimen en relaties

In het boek staat ook nog het een en ander over relaties, bijvoorbeeld dat je mensen niet kunt dwingen tot opruimen. Oh, en wees gerust: zelfs als je opgeruimd niet helemaal volgens het boekje gaat doe je het niet fout, dat staat tussen de regels door ook nog in het boek. Ik voel me dan ook niet schuldig dat ik dit typ aan een rommelige eetkamertafel. Marie zelf heeft trouwens een man die net zoveel van opruimen houdt als zij en heeft inmiddels zelfs consulenten opgeleid die werken volgens haar methode, maar nog niet in Nederland. Het werk zul je hier dus echt met haar twee boeken moeten doen.

Spark Joy
Marie Kondo
Uitgeverij Lev.