Boekrecensie: De Groene Meisjes

IMG_6522[1]
De Groene Meisjes zijn ontzettend populair. De vreugde onder hun lezers was dan ook groot toen het nieuws bekend werd dat ze een boek zouden gaan schrijven. En ik? Ik was heel nieuwsgierig, vooral toen ik hoorde dat het geen kookboek zou worden. Al staan er in dit boek wel enkele recepten, zou ik het vooral een lifestyleboek noemen.

Het groene meisjes boek

Het eerste wat mij opviel toen ik het boek doorbladerde, was dat het echt de stijl heeft van het blog. De vormgeving, de foto’s, de kleuren, de tone of voice. De inhoud is ook ingedeeld zoals de blog, in de categorieën: groen eten, groen leven, groen reizen en groen denken.

P.S ben je op zoek naar het kookboek van Merel Wildschut? Vegan voor iedereen? Klik dan hier!
IMG_6524[1]
Het boek is vooral geschikt voor mensen die graag groener zouden willen gaan leven en op zoek zijn naar concrete tips en informatie. Jamie en Merel zijn veganist en vertellen in hun boek over waarom ze veganist zijn geworden en leggen in dit boek uitgebreid uit hoe ook jij veganistisch zou kunnen leven qua producten, qua sociale situaties. En ja ook qua recepten, 22 als ik goed heb geteld. Waaronder een recept van Dophert.
IMG_6526[1]

Vegan

Daarna volgen in het hoofdstuk “groen leven” nog een paar aspecten die ook erg bij veganistisch leven horen, namelijk vegan schoenen en tassen, veren, en dierproefvrije (vegan) cosmetica. Natuurlijk ontbreken ook groen schoonmaken, shoppen bij de kringloop en het verduurzamen van je garderobe niet. Er worden merken genoemd en adressen gegeven en ook kijk en leestips.
IMG_6531[1]

Iedereen kan iets groens doen

Het boek is heel laagdrempelig. Je hoeft geen veganist te zijn om het te kunnen of “mogen” lezen. Ben je geen veganist maar wil je het wel een proberen? Dan is dit zeker je boek. Het boek biedt op tal van onderwerpen een korte introductie wat het lekker fris en afwisselend maakt en het is zeker niet te zwaar of belerend van toon. Er staan ook hele mooie foto’s in. Van Jamie en Merel zelf uiteraard, maar ook van eten, van interieurs, reizen en katten. Ook als je graag plaatjes kijkt ben je dus aan het goede adres.
IMG_6530[1]
IMG_6528[1]

Niet voor hardcore hippies

Als je zoals ik al een hippie bent met aandacht voor mens, dier en milieu dan zal er wellicht niet veel in staan wat je nog niet weet. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook graag boeken lees om te kijken hoe iemand anders iets verwoordt, ook al ken ik de beschreven feiten al. En in elk boek staat altijd wel iets wat je nog niet wist, al is het maar wat kleins.
Natuurlijk onderschrijf ik de conclusie van de Groene Meisjes: groen leven is leuk, geen opoffering. Het is heel mooi dat steeds meer mensen dat ontdekken, al dan niet met behulp van de Groene Meisjes.

De Groene Meisjes
Merel Wildschut en Jamie van Zijl
Uitgeverij Brandt