Boekrecensie: Koken met Pettson en Findus

Boekrecensie: Koken met Pettson and Findus @ Lauriekoek.nlMijn jeugdhelden Pettson en Findus hebben een eigen kookboek! Het oogt als een prentenboek zelfde formaat zelfde soort kaft. Er staan zelfs gedeeltes van Pettson en Findus avonturen in. Toch is het een kookboek met bekende gerechten uit de verhalen en andere Zweedse klassiekers.

Petsson is een oude wat knorrige man en zijn energieke kat Findus is dol op avonturen. Ze wonen in Zweden op een boerderij op het platteland. Ze zijn bedacht door Sven Tornqvist die tijdens zijn architectuurstudie een illustratiecursus volgde. Hij illustreerde van alles, waaronder schoolboeken, daarna begon hij met het schrijven en tekenen van kinderboeken. De recepten in dit boek zijn niet van zijn hand. Die zijn van Christine Samuelson. Zij was hoofdredacteur van van culinaire tijdschriften en schreef eerder ook al zelf kookboeken.

Wat eten Pettson en Findus?

Dat is een goede vraag. Een van de eerste Pettson en Findus boeken was pannenkoekentaart en ook gehaktballen komen voorbij in verhalen, maar verder? Ik zou zeggen vooral typische Zweedse kost. De pannenkoekentaart en de gehaktballen die ik van te voren had voorspeld staan er inderdaad in, net als saffraanbroodjes, kaneelbroodjes, havermout en de Zweedse ovenpannenkoek die via The Green Kitchen Stories furore maakte op sociale media. Omdat hij gewoon, ja heel Zweeds is, net als Janssons verleiding, wat met feestelijk gelegenheden altijd op tafel staat.Boekrecensie: Koken met Pettson and Findus @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Koken met Pettson and Findus @ Lauriekoek.nl

De recepten zijn ingedeeld naar seizoen. Er staan volop illustraties en stukjes verhaal in (uit de andere Pettson en Findus boeken) en ieder recept heeft een eigen inleiding. Er staan geen foto’s in van de gerechten en ze zijn ook niet getekend door Sven Tornqvist. Je moet dus je fantasie gebruiken. Hoewel het een kookboek voor kinderen is vraag ik mij wel af hoe enthousiast kinderen (of volwassenen!) worden van gekookte snoek, brandnetelsoep of erwtensoep. Pettson en Findus zijn ook niet heel vegetarisch van de 28 recepten zijn er 9 met vlees.Boekrecensie: Koken met Pettson and Findus @ Lauriekoek.nl

De recepten zijn heel gewoon. Ik denk dat als kinderen een beetje zin hebben om te koken prima aan de slag kunnen, al dan niet met wat hulp. De meeste ingrediënten kun je ook prima in de supermarkt kopen. Wat wel goed is om te weten over de recepten in Zweden volume wordt gebruikt in plaats van gewicht. Het is een beetje zoals Amerikaans bakken, alleen gebruiken die cups. Voor dit boek kun je een maatbeker gebruiken om het juiste volume te bepalen.

Mukkels

Dankzij dit boek ben ik weer even helemaal ondergedompeld in de kleurrijke wereld van  Pettson en Findus.De illustraties zijn echt geweldig, ook vind ik de mukkels heel erg leuk, verschillende kleine wezentjes die in veel illustraties en op het schutblad aanwezig zijn. Ik verlang ook naar mijn eigen rode huisje in Zweden. Ik moet binnenkort het boek Pannekoekentaart maar weer eens herlezen, want hoewel dat boek al in 1996 verscheen, is het nog altijd leuk. Mocht je kinderen hebben: lees deze voor en met Koken met Pettson en Findus kun je nu ook zelf de befaamd taart maken.

Koken met Pettson en Findus
Sven Nordqvist
Uitgeverij Davidsfonds Infodok