Boekrecensie: Ik kan koken

Boekrecensie: Ik kan koken @ Lauriekoek.nlIk kan koken is een kinderkookboek of een eerste kookboek. Het idee is dat je je door de recepten in het boek heen kookt en zo elk recept weer iets meer leert over koken. De recepten zijn niet alleen bedoeld voor de kinderen, maar voor het hele gezin.

Lekkernijen

In Ik kan koken komen de recepten voorbij in de groepen: eieren, groenten, hartige gerechten, pasta en rijst, fruit, desserts, ontbijt en tussendoor en lekkernijen. Mooi woord eigenlijk, lekkernij. Elk gedeelte begint met wat handige informatie. Zo begint het gedeelte over groenten met een seizoenskalender voor groenten en met informatie over schillen en het eieren hoofdstuk met alle manieren om een ei te koken.
Boekrecensie: Ik kan koken @ Lauriekoek.nl

Stap voor stap

De recepten zijn allemaal stap voor stap. Soms zijn ze in de vorm van foto’s van kinderen of van de fotograaf die zelf aan het koken zijn. Een andere keer zijn het meer een soort strip verhalen of losse illustraties, of tekst met illustraties in de tekst. Het is allemaal super kleurrijk. De getekende kinderen zijn ook van allerlei komaf. Het blijft niet alleen bij kinderen, in dit boek staan ook nog allerlei dieren die recepten maken. Zo maakt een aap het bananenbrood en de banoffee pie en is er hier en daar een beertje dat kooktips geeft. Het is nooit een saai boek om naar te kijken.

Frans

Kinderen worden in dit boek in ieder geval niet onderschat. Denk aan pasta vullen, lasagne maken, een koekhuisje of cakerol bakken of chocolademousse. Wie weet steek je er als ouder ook nog het een en ander van op. Dit is van oorsprong een Frans boek en dat kun je aan de recepten ook wel een heel klein beetje zien. Bijvoorbeeld aan de quatre-quarts, in het boek het evenveeltje, hiervan staat er ook een versie van op mijn blog trouwens. De befaamde Franse kindercake gemaakt met een yoghurtbekertje staat er ook in, hoewel dat Franse yoghurtbekertje qua formaat in Nederland moeilijker te vinden is. Dat wordt dus omrekenen, kun je meteen breuken uitleggen. Heel educatief.

Er staan ook Schotse en Japanse recepten in het kookboek en dat heeft ook een reden. De Illustrator HifuMiyo komt uit Japan en woont 14 jaar in Frankrijk. Nina Davidson, de fotograaf en moeder van de kinderen op de foto’s woont in Edinburgh, maar komt oorspronkelijk uit de Bordeaux in Frankrijk. Ze had 10 jaar een bistro, maar heeft die verkocht om met haar kinderen naar het platteland te verhuizen.

Details

Natuurlijk zijn er altijd wel wat op en aanmerkingen. Zo zegt het boek dat je alleen bouillon van groenteschillen kunt trekken als ze biologisch zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat dat ook prima lukt bij niet biologische groenten. Niet iedereen heeft het budget om (altijd) voor biologisch te kiezen, zeker nu de kosten voor voedsel zo gestegen zijn. Bij alle manieren om eieren te koken mis ik soms hoeveelheden en oven temperaturen. Bij zoete recepten mis ik de diameter of afmetingen van de bakvormen. Natuurlijk kun je altijd googelen maar het is handig om het gewoon in het boek zelf af te drukken.

Ook vegetarisch

Er staat vlees en vis in het boek, maar ook best wel wat vegetarische recepten. In het boek wordt ook benadrukt dat je bij koken kunt doen wat je zelf lekker vindt. Bij vleesrecepten wordt niet per se een vega optie gegeven terwijl dat in mijn ogen prima had gekund. Er wordt wel met eieren en boter gewerkt, dus heel vegan vriendelijk is het niet. Moeilijke ingrediënten zijn er niet echt bij, het meeste kan je prima bij een goed gesorteerde supermarkt vinden.

Ik kan koken is een leuk kookboek voor beginnende koks, hoewel er natuurlijk altijd een volwassene in de buurt moet zijn voor de veiligheid. Er staan eenvoudige en moeilijkere recepten in. De tekeningen zijn heel vrolijk en de foto’s van kokende kinderen geven meteen het idee dat als zij het kunnen jij het ook kan.

Ik kan koken
HifuMiyo en Nina Davidson
Uitgeverij Querido