Boekrecensie: Een tuin vol lekkers

Boekrecensie: Een tuin vol lekkers @ Lauriekoek.nl
In Een tuin vol lekkers keren we terug naar de bewoners van Een huis vol lekkers aan de Granaatappelstraat nummer 10. Dit keer zijn ze buiten bezig in de tuin van het gebouw. Ze planten en oogsten ingrediënten voor de gerechten die ze klaar maken.

Per maand

Iedere pagina een andere maand van het jaar, in april komen bijvoorbeeld de asperges boven. Er staat een tekening bij van hoe iets groeit of geoogst wordt en daarnaast staat een recept. Net als in een huis vol lekkers zijn alle ingrediënten er ook bij getekend. De bewoners hebben erwten op hun balkon, plukken kersen in de nabij gelegen Abrikoosstraat of bewaren in december hun aardappels in de kelder van het gebouw.

Met recepten

Alle recepten zijn vrij eenvoudig, kinderen kunnen er met wat hulp zelf mee aan de slag. De recepten zijn niet speciaal vegetarisch, maar er zijn wel vegetarische opties bij. Aan het eind van het boek gaat het over de winter. Over hoe het lijkt dat alles slaapt en er dan plots weer bloesem verschijnt waarna de lente weer losbarst. v

Werken in de tuin

Na deze hoopvolle conclusie volgen er nog begrippen bij het werken in de tuin. Zodat je kinderen kunt stimuleren om zelf iets te zaaien. Met best aparte tips: zo staat er dat je gerust af en toe in je gieter kunt plassen omdat het goede meststof is! Andere tips zijn gelukkig minder apart, zoals het advies om verschillende planten door elkaar te planten voor diversiteit en meer insecten. Ook ontbreekt het advies om te delen niet, deel je planten je kennis en ervaring.Boekrecensie: Een tuin vol lekkers @ Lauriekoek.nl

Er staan in het boek afbeeldingen van verschillende zaden, dit is ook voor volwassenen weer even het moment om je te verbazen, want ja de aardappel kun je planten en ook granaatappelpitten en bonen zijn niet alleen voeding, maar ook weer zaden. Het blijft een wonder. Andere zaden zoals bijvoorbeeld wortelzaad lijkt totaal niet op een wortel en toch komt er een wortel van. Net zo wonderlijk.

Na een pagina tuingereedschap volgt nog het advies om met de seizoenen mee te eten en staan er twee pagina’s vol met groenten en fruit. Een kleurrijk geheel. Hierna moet je bijna wel aan de slag, het zij met de recepten, dan wel met zaadjes en een gieter. Net zoals Een huis vol lekkers bezorgt Een tuin vol lekkers je een warm gevoel. Het idee van een flat gebouw waar de bewoners samen een tuin en een daktuin onderhouden maakt me blij. Net als de prachtige illustraties door het hele boek.Boekrecensie: Een tuin vol lekkers @ Lauriekoek.nl

Een tuin vol lekkers
Felicata Sala
Uitgeverij Davidsfonds Infodok