Boekrecensie: Slow

slow01Mijn moeder had laatst een kookboekentip voor me: Slow van Georgina Hayden. Ik kende het boek niet en ik had ook niet eerder de moeite genomen om het bekijken. Georgina is net als bijvoorbeeld Anna Jones een van Jamie Olivers werknemers. Er staan dan ook een aanprijzingen van hem op de voorkant. En zoals altijd had mijn moeder gelijk, het is een leuk boek.

Troost eten

Het is een bijzonder persoonlijk kookboek. Geogina vertelt hoe ze haar eerste kindje verloor en dat ze, na een tijd lang door familie gekookt eten te hebben gegeten, zelf weer begint te koken. Na de eerste mislukking besluit ze om door te zetten. Ze krijgt er weer plezier in en ze schrijft dit boek. Eten is troost en koken zorgt voor ontspanning volgens haar.slow05slow06

Slow is slowfood

Georgina is 10 jaar lang vegetariër geweest, maar is nu geen vegetariër of pescotariër meer. Het boek bevat dus ook recepten met vlees en vis. Het hele thema is comfort food en dan vooral eten wat een tijdje kan duren om te bereiden maar wat er in de tijd die het kost alleen maar beter op wordt, wat sommige mensen dan weer slow food zouden noemen dus.  Je hebt niet veel nodig om goed te kunnen koken, wel goede ingrediënten en een scherp mes. Aldus het tips en trucs hoofdstuk in Slow. Om het niet nodeloos ingewikkeld te maken wordt in het boek gebruik gemaakt van ingrediënten die bij de meeste winkels goed verkrijgbaar zijn. Al denk ik dat een toko en een natuurwinkel in de buurt wel helpen. Of een goede markt die in de buurt gehouden wordt. slow03slow02

Alleen het ontbijt hoofdstuk uit Slow is al de moeite waard

Het hele ontbijthoofdstuk begint voor mij al goed: gegrilde fruit salade, pannenkoekjes met hazelnoten, muesli met kersen, havermoutpap met havergrutten, zoete aardappelbrood en zelfs nasi. Hierna volgen een paar hoofdstukken die meer vlees en vis bevatten maar ook zeker goede vegetarisch opties. Bij sommige gerechten wordt ook nog een optie gegeven om het vegetarisch te maken. Mijn favoriete hoofdstukken zijn al met de al dus het ontbijthoofdstuk, het hoofdstuk over veelzijdige groentes, bakken en over iets voor erbij. In dat laatste hoofdstuk wort uitgelegd hoe je bijvoorbeeld zelf boter maakt of custard, of pompoenpittenspread, maar staat ook een heerlijke recept voor perzik en basilicum limonade.slow04slow07

Dit is waar eten om zou moeten draaien, iets lekkers maken en er van genieten, daarbij gebruikmakend van goede ingrediënten. Ik denk dat als je het echt moeilijk hebt het gezondheidsaspect van eten niet het eerste is waar je aan denkt. Ja, misschien dat je iets moet eten om energie te krijgen. De eerste vraag zal eerder zijn waar heb ik zin in? En vanuit die gedachte is dit boek ook geschreven. Dit voelt voor mij veel echter dat het zoveelste boek over gezond koken.

Slow
Georgina Hayden
€ 24,99