Boekrecensie: Rijs

Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nlBij het woord rijs denk ik aan brood, aan voorrijs en narijs. Rijs is ook de titel van dit kookboek, of bakboek over het zelf bakken van brood. Iets wat ik graag doe en wat door de temperaturen van deze augustus ook een prima zomerbezigheid is voor als je niet op reis gaat met een korte ei. Het belangrijkste ingrediënt is in een vakantie meestal net wat meer voorradig, want dat is tijd.

Rijs is geschreven door drie mannen Jeroen, Jan en Leonard. Jan komt uit de professionele bakkerij, Leonard is van oorsprong restaurant kok, Jeroen is hobbyist. Leonard en Jeroen ken ik van hun barbecue boek Groen op kolen, in Rijs komt de Big Green Egg barbecue ook weer voorbij, net als een op houtgestookte oven. Zoals ze zelf ook al aangeven is dit een persoonlijk boek. Gemaakt in hun eigen tijd zonder uitgeverij of commerciële partijen.Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Ingedeeld naar niveau

De recepten in Rijs zijn ingedeeld naar niveau. Het idee is dat je bij het eerste recept in het kookboek kan beginnen en naarmate je naar het einde van het boek komt worden de recepten moeilijker. Tussen de recepten door vind je verhalen over bijvoorbeeld een molenaar,iemand die zich inzet voor het behoud van oude graanrassen en iemand die een desembibliotheek beheert. Er zijn ook informatieve stukken over de verschillende ovens, hoe een graankorrel er precies uitziet en wat je kan toevoegen aan brood en wat dat voor invloed heeft op het brood.Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Duidelijke recepten

De recepten in rijs zijn weergegeven in bakkerspercentages en grammen. Je ziet duidelijk wat je nodig hebt in ingrediënten en materialen. Qua temperaturen staan er vaak meerdere manieren vermeld, de hete luchtoven met of zonder ventilator, de kamado (de Big Green Egg is een voorbeeld van een kamado) en de houtoven. De recepten zijn duidelijke stappen voor zowel het maken van het brood als het bakken en serveren. Bij ieder brood staat een foto van het eindresultaat. Vaak is het ook doorgesneden zodat je je eigen brood kan vergelijken met dat op het plaatje. Het klinkt misschien gek maar zeker toen ik begon met bakken deed ik dat graag.Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Variatie

De recepten in Rijs variëren van eenvoudig brood tot ronduit feestelijk brood. Van brood met vulling of topping, tot brood met alleen gist, meel en water. Er is aandacht voor de no knead methode, voor bakken met gist en aan het einde van het boek ook desem. Het is een prima boek voor beginners, zeker als je het hele boek van begin tot einde door bakt heb je een mooie leercurve. Door de bakkerspercentages is het ook een geschikt boek voor als je semiprofessioneel bakt.Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Ingrediënten

De meeste recepten in Rijs zijn geschikt voor vegetariërs. Er staan een paar opties in met vlees, maar dat is echt een klein percentage van alle recepten. De ingrediënten zijn voornamelijk verschillende soorten meel, een goede molenaar kan je daar aan helpen. Natuurvoedingswinkels hebben ook vaak het een en ander en ook online kun je van alles bestellen. Keltisch zeezout zoals in de alle recepten wordt gebruikt vind je ook in de natuurwinkel, of speciaalzaak. Als je wil overgaan tot de aanschaf van kamado dan kun je die vinden bij de kookwinkel.

Genoeg te proberen

Zelf ben ik best een baknerd. Ik lees er graag over en bak graag. Toch heeft Rijs me nog best het een en ander kunnen leren. Zo wil ik binnenkort proberen of ik mijn brood kan laten rijzen in een styrofoam doos, wil ik de korst een keer bestrijken om te kijken of mijn brood langer houdbaar blijft. Ik vond het verhaal over de desembibliotheek fascinerend. Een plek waar starters uit de hele wereld worden bewaard en ook onderhouden, dat is echt supercool. Door de verhalen over bakken in de kamado word ik helemaal enthousiast, ik heb helaas nog geen kamado maar wat niet is kan nog komen toch? Al ben ik met twee prima ovens al een gezegend mens.Boekrecensie: Rijs @ Lauriekoek.nl

Rijs
Jan Bronswijk, Leonard Elenbaas, Jeroen Hazebroek
A Posteriori uitgeverij