Boekrecensie: Ottolenghi test kitchen extra lekker

Boekrecensie: Ottolenghi test kitchen extra lekker @ Lauriekoek.nlOttolenghi test kitchen extra lekker is het nieuwste Ottolenghi kookboek, of nou ja van Yotam Ottolenghi én Noor Murad. Dit is het tweede kookboek in wat uiteindelijk een serie van vier boeken zal zijn van het complete team achter de man. Het thema van dit kookboek is extra lekker Het gaat over de geheimen die een goede maaltijd spectaculair maken, over recepten, maar ook strooisels, sauzen, pickles of kruiden.

De Ottolenghi test kitchen

In de Ottolenghi test kitchen het Londense Holloway worden de recepten bedacht voor de colums bedacht voor The Guardian, kookboeken en televisieprogramma’s. Het team wisselt zo nu en dan van samenstelling om te zorgen voor nieuwe input en ideeën. Noor Murad, die net als Ottolenghi een auteur is van Ottolenghi test kitchen extra lekker is ook lid van deze groep mensen. Ze heeft ook meegewerkt aan eerdere kookboeken zoals Falastin en Flavour. Ze komt uit Bahrein, haar moeder is Engels ze werkte voor een Duits cateringbedrijf, deed een opleiding in New York en belandde in Londen.

Shelf love en extra lekker

Ottolenghi test kitchen shelf love tijdens de lockdowns is ontstaan en het gaat over het meeste maken van wat je hebt. Een tijdloze vaardigheid, maar wel extra belangrijk als je het huis niet uit mag. Dat gevoel zit niet in dit boek. Ik heb ook het idee dat er meer foto’s van de leden van de Test kitchen zelf in staan. De hoofdstukken in het boek zijn niet gecategoriseerd op gang of hoofdingrediënt, maar op dat wat je maaltijd iets extra’s geeft, zoals een beetje funk, heel veel saus, crunch time, iets fris, een flinke scheut olie en basis top desserts.Boekrecensie: Ottolenghi test kitchen extra lekker @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ottolenghi test kitchen extra lekker @ Lauriekoek.nl

Je maaltijd net iets extra’s geven

Het idee is dus om allerlei ideeën te bieden om je maaltijd naar een hoger plan te tillen. Dukkah bijvoorbeeld, alleen wordt er dan niet alleen een recept voor dukkah gegeven. Nee, daarbij staat ook een recept voor wortelgroenten en harissakikkererwten. Als je dukkah overhoudt en dat doe je dan kun je het vervolgens over andere dingen gebruiken. Dus staat erbij dat je hem ook over salades en andere groenten kunt gebruiken, of als dip. Je kunt dus complete gerechten maken, of alleen de topping of saus en daar zelf mee experimenteren.Boekrecensie: Ottolenghi test kitchen extra lekker @ Lauriekoek.nl

Natuurlijk staan er heel veel heerlijke complete gerechten in het Ottolenghi test kitchen extra lekker. Zo is er in plaats van een blooming onion nu de blooming prei met groene ranchdressing. Zoete aardappels met goma dare en krokante tofoe, sobanoedels met gemberbouillon en gemberkruim of geroosterde koolrabi met tomaat, hazelnoot en dragon-gremolata. Er staat zelfs een recept in voor rozenharissa! Bij ieder gerecht staat een mooie foto en bewaar- of voorbereidingstips.Boekrecensie: Ottolenghi test kitchen extra lekker @ Lauriekoek.nl

Niet vegetarisch

Dit is geen vegetarisch kookboek. Er wordt hier en daar vlees en vis gebruikt vooral veel ansjovis. Er staan wel een hoop vegetarische gerechten in. Net zoals op het vorige boek staat er op de voorkant dat het recepten zijn voor elke dag. Ik zou ze inderdaad op een doordeweekse dag maken, toch denk ik dat er genoeg mensen zullen zijn die de recepten in dit boek echt iets voor het weekend vinden. Er zitten ook weer wat moeilijke ingrediënten bij natuurlijk, zoals kerrieblaadjes, ajowanzaad, limoenblad, kataifideeg of goede tahin.Boekrecensie: Ottolenghi test kitchen extra lekker @ Lauriekoek.nl

Op naar nummer 3 en 4!

Dit boek is nummer, zoals gezegd nummer twee van een vierluik. De titel van het volgende OTK kookboek is zal stock it up gaan worden. Over de laatste titel is nog niets bekend, dus dat wordt spannend. Ik zie nu mensen soms al op zoek gaan naar “de nieuwe Ottolenghi” ik denk dat ze zich vergissen. Er is geen nieuwe Ottolenghi, zolang de huidige nog volop actief is en hij heeft intussen al aardig wat op zijn naam staan. Leden van het team Googelen soms hun receptidee, om dan een vegelijkbaar recept van Ottolenghi zelf van jaren terug tegen te komen. Toch lukt het elke keer weer om met nieuwe ideeën te komen. Echt cool.

Ottolenghi test kitchen extra lekker
Yotam Ottolenghi en Noor Murad
€26,99