Boekrecensie: No meat required

Boekrecensie: No meat required @ Lauriekoek.nlNo meat required is het boek van Alicia Kennedy. Zij is denk ik de eerste persoon die ik vooral via een nieuwsbrief, in dit geval From the desk of Alicia Kennedy heb leren kennen. Toen ze haar boek aankondigde dachten veel mensen dat het een kookboek zou zijn, maar het is een boek over de culturele geschiedenis en de culinaire toekomst van plantaardig eten.

Opkomst van de nieuwsbrief

Ik ben eigenlijk best wel wel blij met de opkomst van de nieuwsbrief. Het zijn vaak langere verhalen, mensen durven soms veel persoonlijker te zijn. Als er discussies ontstaan in de comments zijn die vaak beleefd en zelf zeer inhoudelijk. Veel auteurs houden er ook financieel wat aan over omdat er ook vaak een betaalde versie met meer extra’s is. Als food blogger die overal van de op de hoogte wil zijn zijn er ook wat hindernissen. Zo kan ik niet iedere nieuwsbriefschrijver die ik goed vind betalen, dus ik heb niet overal toegang toe. Plus het vinden van nieuwe relevante nieuwsbrieven is best moeilijk. Mijn favorieten ontdekte ik vaak per toeval.

Alicia Kennedy

Alicia Kennedy had een veganistische bakkerij, was veganistisch is nu vegetarisch. Ze komt uit New York en woont nu in Puerto Rico. Ze is een schrijver en geeft zo nu en dan ook les aan Universiteiten. In haar nieuwsbrief deelt ze haar gedachten en als je betaald zijn er ook recepten.

Een verkenning

No meat required is geen boek over waarom je vegetariër of veganist zou moeten worden. Het boek onderzoekt het beeld van vegetarisme en veganisme dat gedurende de tijd ontstaan is, want veganisme is veel meer dan het stereotype beeld van de witte hippie dat de media er van gemaakt heeft. Stemmen van kleur worden veel minder gehoord. Voor veel culinaire publicaties is er nog steeds “echt eten” en veganistisch en vegetarisch eten. Wat op een gekke manier toch buiten “gewoon eten” categorie hoort. Ook de associatie van vegetarisme en veganisme met wellness en strenge volledig rauwe diëten doen vooroordelen geen goed.
Boekrecensie: No meat required @ Lauriekoek.nl

Kweekvlees en keuze

Ik heb ook het idee dat geen vlees eten nog steeds wordt afgedaan als een persoonlijk keuze, terwijl het nu klimaatverandering meer zichtbaar is dan ooit tevoren belangrijk is dat iedereen planten op het menu zet. Daar laat traditionele food media ook steken vallen. Ook ben ik het met Alicia Kennedy eens dat door kweekvlees, waar al discussie is over de haalbaarheid, vlees de centrale plek in ons bord blijft innemen terwijl dat niet hoeft. We zouden deze periode ook kunnen gebruiken om allerlei dingen compleet om te gooien.

Een andere wereld is mogelijk

Een andere wereld en dan een waar de mensen die op het land werken een eerlijk loon krijgen, waar iedereen tijd heeft om te koken en geld genoeg om gezonde boodschappen te doen. Die toekomst is al door zoveel mensen die in No meat required voorbij komen voorgesteld en omschreven. Het zou echt heel cool zijn om hem tot leven te zien komen, dat ben ik met Alicia Kennedy eens. Het is ook goed om te kijken wat de recente geschiedenis van vegetarisch eten is, om te begrijpen waar we nu zijn en hoe we daar zijn beland.

Dit is uiteraard een Amerikaans boek geschreven over de situatie in Amerika, al denk ik dat er heel veel parallellen zijn met Nederland. Ook hier kreeg de rawfoodtraditie voet aan de grond, hebben we een hele clean eating golf gehad. Werd veganisme verspreid door de hippies en de krakers. Begin 2000 importeerde ik zelf ook boeken van Isa Chandra Moskowitz uit Amerika, andere niet stoffige veganistische kookboeken waren er in Nederland bijna niet. Ik zou dus zeggen dat het prima leesvoer is voor iedereen die interesse heeft.Boekrecensie: No meat required @ Lauriekoek.nl

No meat required
Alicia Kennedy
Beacon press