Boekrecensie: Proefles

Boekrecensie: Proefles @ Lauriekoek.nlIn proefles krijg je proefles van Joël Broekaert. Hij proeft veel voor zijn werk en legt graag uit wat je proeft en waar dat vandaan komt. Want kennis over wat je proeft en hoe het komt dat je wat proeft maakt je een betere eter. Iedereen moet drie keer per dag eten, dus dat geeft je drie momenten per dag om beter te proeven. Simpel toch?

Joël Broekaert

Joël Broekaert is culinair journalist hij recenseert restaurants voor NRC handelsblad, schrijft voor Vrij Nederland en maakte verschillende televisieprogramma’s. Over de 5 basissmaken, over kookprocessen en in 2020 Joël Lokaal over de invloed van terroir en bodem op de smaak van eten in Nederland. Hij was daarnaast jurylid voor Celebrity Masterchef en heeft samen met Hiske Versprille de podcast Makkelijke eters.

Wat proef je?

Het boek gaat in op wat je proeft. De basissmaken, umami en de zesde smaak, pijn, kou en verdoving. Aroma’s en koken met aroma’s over garen bakken en roken en fermenteren, zout en het boek eindigt met ga je mond spoelen: over de prangende vraag waarom sommige mensen koriander naar zeep vinden smaken en anderen niet. Het antwoord op die vraag ga ik hier natuurlijk niet verklappen.

Lees en leer

Omdat hij zoveel proeft en beschrijft, heeft Joël Broekaert bij iedere smaak wel een persoonlijke anekdote. Zo leren we dat zelfs een culinair recensent wel eens dingen niet lekker vindt. Al is dit niet alleen een boek vol smakelijke anekdotes, je steekt er ook nog echt wel wat van op. Zo merkt je mond geen verschil tussen hitte van peper en hitte van iets wat echt fysiek heet is en is proeven voor een groot deel ook ruiken. Soms wordt er iets uitgelegd op celniveau en raak ik de draad heel even kwijt, maar over het algemeen probeert Joël het echt zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.Boekrecensie: Proefles @ Lauriekoek.nl

Hoe smaakt dat? Proef en leer

Bij ieder hoofdstuk van proefles hoort een proefje dat je kan doen. Zo kan je een citroen aan een baby geven en kijken wat er gebeurt. Je kunt ook zelf dingen in je mond stoppen, de aanwijzingen van Joël Broekaert opvolgen en kijken wat er gebeurt. Het zijn geen moeilijke dingen, je kunt ze gewoon doen met eten dat je zelfs gewoon al in huis hebt. Zo bekijk je wat je elke dag eet en proeft net weer even anders. Dat is denk ik ook wat het doel is van dit boek, niet alleen aandacht voor wat je eet en hoe je kookt maar ook wat je proeft. Zonder dat laatste maken de eerste twee niets uit.

Proefles

Als je in iemand bent die van koken houd maar nog niet heel erg bekend is met de theoretische kant is dit een prima boek kan zijn. Zelf heb ik denk ik best wat in de boeken in huis die Joël Broekaert zelf ook in de boekenkast heeft staan. Zoals onder andere het boek van Harold McGee over geuren en het boek The art of fermentation van Sandor Katz. Dan komt het een en ander je wel bekend voor, maar echt erg vond ik dat niet echt erg. Als iemand anders iets uitlegt, kan het toch opnieuw weer leuk zijn.Boekrecensie: Proefles @ Lauriekoek.nl

Proefles
Joël Broekaert
Atlas Contact