Boekrecensie: Nigel Slater Keukendagboek 2

img_7876
Een paar dagen terug had ik even flink de balen, het was een donkere regenachtige dag die alles behalve lekker liep. Toen liet mijn vriend weten dat er een pakketje bezorgd was en ik kon niet meer ophouden met Nigel, Nigel Slater! Piepen, echt waar, ik overdrijf niet eens omdat het zo leuk klinkt, ik ben gewoon echt zo.

Een dagboek met elke dag een recept

Dit is echt een boek om te lezen onder een dekentje met een kopje thee. Het heeft de vorm van een dagboek waarbij elke dag een recept is, of als het zo eenvoudig is dat een recept geven wellicht te overdreven zou zijn, dan volgt een omschrijving van wat er gegeten is.
img_7882

Ongecompliceerd maar orgineel

Alleen het schutblad is al een lust voor het oog, is het marmer? Is het witte verf vermengd met zwarte? Victoriaans inpakpapier? We zullen het nooit weten.
Misschien denk je dat dit een boek is met ingewikkelde recepten die een normale sterveling nooit zou koken op een doordeweekse avond maar dat is dus totaal niet zo. Het is allemaal echt, heel ongecompliceerd maar wel op een originele hele eigen manier. Met een paar ingrediënten kan hij iets neerzetten waarvan je denkt: waarom heb ik dat zelf nog niet gedaan? En dan erachteraan: ik moet het uitproberen!
img_7880

Een dagboek met foto’s

Hoewel een dagboek ook prima zonder foto’s kan staan er in het keukendagboek van Nigel wel degelijk foto’s, tussendoor om de maanden aan de kondigen maar ook van de recepten. Nigel gaat er prat op dat hij een thuiskok is maar de manier waarop hij recepten schrijft verraad dat hij jaren ervaring heeft in de keuken, ze kloppen gewoon. Eten voor je plezier en de lekkere smaak. Geen clean eating dieet gedoe.

Van alles wat qua recepten

Er staan in het boek hartige gerechten, baksels en van alles ertussenin, het is geen vegetarisch boek, maar om heel eerlijk te zijn kan mij dat als vegetariër weinig schelen. Ik ben als het op het lezen van boeken aankomt een alles eter. Niemand verplicht mij om dingen klaar te maken die ik niet wil eten en ik zou een boek zoals dit echt niet willen missen. Alleen de verhalen tussendoor maken dit boek al de moeite waard. Over de tuin (basilicum plantjes redden, de eerste mispels), over de terreur van kerstmis waar je je aan moet overgeven.

Niet vegetarisch, wel cool

Dat het boek niet helemaal vegetarisch is maakt mijn “dingen die ik hieruit moet koken” lijstje niet korter. Dat het boek een dagboek is maakt trouwens dat ik niet alle recepten nu zal kunnen koken. De typische zomer dingen vallen echt af. Maar veel recepten kunnen wel prima nu gemaakt worden.

Ik vond Nigel eerst een beetje raar

Er waren tijden dat ik Nigel Slater een beetje aparte man vond maar ik ben blij dat ik daar op terug ben gekomen. De manier waarop hij over eten schrijft, kalm, geen strenge regels of geboden. De manier waarop hij op Twitter schrijft niet blij te worden van “uniforme baksels” in The Great British bake-off (hij reageert trouwens vrijwel altijd op vragen van lezers op Twitter en Instagram). I love it, ik hoop dat ook dat hij boeken uit blijft brengen en dan hij misschien weer eens op de tv komt bij de BBC.

Word lid van het kookboeken op je nachtkastje gezelschap

Mocht je zo iemand zijn die lid is van het onofficiële  “kookboeken op het nachtkastje” genootschap, dan is dit zeker een boek wat ik adviseer. Het leest net zo lekker als dat het kookt.

img_7879