Boekrecensie: Patisserie van de bakker

Boekrecensie: Patisserie van de bakker @ Lauriekoek.nlIn Patisserie van de bakker vind je de recepten voor koekjes en taartjes van de befaamde bakker Gebroeders Niemijer in Amsterdam. Het is na Een boek over brood het tweede boek wat van de hand van Issa Niemijer-Brown verschijnt. Iets waar ik persoonlijk erg blij mee ben want sinds ik niet meer in Amsterdam woon, mis ik hun brood en gebak.

Goede ingrediënten

In het boek staan de recepten precies zoals ze in de bakkerij worden gemaakt. In het voorwoord vertelt Issa Niemijer-Brown over dat de recepten aandacht hebben voor detail zonder moeilijk te zijn. Dat de recepten niet te zoet zijn maar de nadruk leggen op pure smaken. Goede patisserie gaat om structuur en ingrediënten. Alles wat je gebruikt aan ingrediënten moet van goede kwaliteit zijn. Eenvoud daarentegen dan weer nooit boven kwaliteit. Ook bij de Gebroeders gebruiken ze gewoon nog gedroogde bonen bij het blind bakken. Gewoon omdat dat het beste resultaat geeft.

Als een ware curator

De recepten in Patisserie van de bakker zijn Frans. maar ook Amerikaans en Nederlands. Issa Niemijer-Brown is als het ware de curator hij bepaald wat er gebakken wordt. Brioches en recepten voor croissants, pain au chocolat, pain aux raisins en Saint Joseph zul je in Patisserie van de bakker niet vinden. De brioche vind je in Een boek over brood en de andere genoemde broodjes moet je bij het maken touren. Dat is veel werk en vergt veel omschrijvingen. Volgens Issa verdient het een boek op zich, dat ben ik met hem eens.

Voor beginners én gevorderden

Er staan in dit kookboek recepten voor beginners maar ook zeker voor gevorderden. Hoewel er geen broodjes in staan staat er wel in hoe je bladerdeeg kunt maken. Aan de ene kant is er in de winkel prima bladerdeeg te koop, aan de andere kant: als je het maakt weet je hoeveel werk het is en waardeer je restaurants en bakkerijen waar ze het zelf maken nog meer. Ook vind je macarons, soesjes en eclairs en een truffelrecept waar voor je zelf de gezouten karamel maakt.Boekrecensie: Patisserie van de bakker @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Patisserie van de bakker @ Lauriekoek.nl

Voor beginners is er de optie om je gewoon door het hele boek heen te koken. Van speculaas tot sables au chocolat et fleur de sel van brownie tot tuiles en citruscake. Door de uitleg over welke ingrediënten je moet gebruiken en de tips bij de recepten, kun je heel snel tot een goed en lekker resultaat komen. Door het hele boek heen vind je foto’s van het eindresultaat van de recepten maar ook sfeer foto’s van de bakkerij en als iets verduidelijking kan gebruiken ook illustraties.Boekrecensie: Patisserie van de bakker @ Lauriekoek.nl

Als liefhebber op afstand ben ik heel blij met zowel het brood als het patisserieboek. Nu kan ik zelf aan de slag, ja dat is meer werk, maar dat doet je het vakmanschap ook waarderen. Als food blogger vraag je je bij veel dingen toch af: hoe zou dat gemaakt worden? Wat zou er precies inzitten? Het is cool als iemand dan zijn recepten met je deelt en je de antwoorden hebt.Boekrecensie: Patisserie van de bakker @ Lauriekoek.nl

Patisserie van de bakker
Issa Niemijer-Brown
Uitgeverij Brandt