Boekrecensie: Kleine bakkers

Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nlKleine bakkers is zoals een Boek over brood. Alleen is er een belangrijk verschil: waar een boek over brood voor volwassenen is is kleine bakkers voor kinderen, zodat die ook de kunst van het broodbakken onder de knie kunnen krijgen. Want of je nou kind bent of volwassenen wat is er leuker dan brooddeeg aan je handen en je eigen brood zien van begin tot eindresultaat?

Het bakken van je eerste brood

Het boek Kleine bakkers is langwerpig van vorm, een beetje zoals een prentenboek. Het blijft goed open liggen, handig als je even wil lezen wat je moet doen terwijl je bezig bent. Het boek begint meteen bij het begin, namelijk bij het bakken van je eerste brood. Het proces voor dit brood duurt twee dagen. Alle stappen worden ondersteund met illustratie. Na het recept vind je nog wat meer uitleg met waarom je bepaalde dingen moet doen.Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nl

Handelingen als kneden en het vormen van het brood hebben hun eigen hoofdstuk. Ik weet uit eigen ervaring dat het vormen van brood ontzettend bevredigend is. Het voelt het deeg onder je handen op spanning komen. Het is heel hands-on en ik weet zeker dat kinderen het ook leuk vinden. Ook al gaat alles niet allemaal in een keer goed, dat maakt niet uit. Het is ook een wonderlijk idee dat je van deeg zulke vormen kunt maken. En anders dan klei kun je dit wel eten.Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nl

Experimenteren

Kleine bakkers daagt je ook uit om te experimenteren. Wat gebeurt er als je meer of minder water gebruikt in je deeg? Wat gebeurt er bij warm of koud water? Veel of weinig gist? Ook komen breuken voorbij bij het denken in delen. Persoonlijk had ik weinig op met rekenen tot bleek waar je het in praktijk voor kunt gebruiken. Percentages bij het bakken van brood is zo’n voorbeeld van hoe breuken in praktijk kunnen worden toegepast. Toch wel handig dus!Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nl

Naast het brood uit het begin van het boek staan er ook recepten in voor ander brood in Kleine bakkers. Busbrood, zachte bolletjes, Frans brood zoals baguettes en kleine harde broodjes en ook bijzonder brood zoals brioche, pita, rozijnenbrood. Als je als kind van en uitdaging houdt en al kunt vlechten staan er lekkere ingewikkelde voorbeeldvlechten in het boek.Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nl

Desem

De recepten zijn allemaal met instant gist. Dat is gewoon een zakje zoals je bij de supermarkt kunt kopen, verse gist die in Nederland niet overal verkrijgbaar is, is niet nodig. Als afsluiter staat er in het boek wel nog een hoofdstuk over desem, over wat het is, hoe je er een maakt en hoe je er voor moet zorgen. Als experiment moet je je desem lang laten staan. Nou heb ik dat al heel vaak gedaan, omdat ik mijn desem onbewust vergeten was. Dus die kan ik overslaan. Haha. Natuurlijk staat er ook een recept voor desembrood in. Dat kan ook niet anders in een kookboek van iemand die een bakkerij heeft die zo goed met desem is.Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nl

Niet kinderachtig

Kleine bakkers is een uitstekend boek voor kinderen. Het wordt nergens kinderachtig, legt veel uit, er zijn plaatjes bij en je kunt precies lezen wat je moet doen. Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor volwassenen die van duidelijke, net iets meer visuele kookboeken houden een goede optie kan zijn. Soms zal er een volwassene nodig kunnen zijn om moeilijkere woorden uit te leggen, of een gietijzeren pan in de oven te tillen. Toch kunnen kinderen veel zelf doen en zo bakkenderwijs van alles leren.Boekrecensie: Kleine bakkers een boek over brood @ Lauriekoek.nl

Kleine bakkers
Issa Niemijer-Brown
Uitgeverij Brandt