Boekrecensie: Klein Korea

Boekrecensie: Klein Korea @ Lauriekoek.nlKlein Korea is denk ik het tweede of nee het derde kookboek over Korea wat ik hier op Lauriekoek recenseer, als je een kookboek over kimchi meetelt (duh). Toch heb ik het idee dat de aandacht voor de Koreaanse keuken groter is dan ooit. Dit zal dus zeker niet het laatste kookoek zijn.

Billy wie?

Het kookboek is geschreven door Billy Law en ik moest even heel diep nadenken want die naam zei me wel wat, alleen wist ik niet meer waarvan. Gelukkig hielp Google mij uit de brand, hij deed mee in het derde seizoen van het televisie programma Master Chef Australië. Hij schijnt ook een bekend foodblog te hebben gehad, maar gek genoeg kan ik daar online dan weer geen sporen van terug vinden.

Koreaanse recepten

Wat wel echt is is zijn kookboek vol met Koreaanse recepten, die op de cover iconisch worden genoemd. Het boek begint al goed met 6 verschillende soorten kimchi. Nog steeds een van mijn favoriete gerechten om fermentatietechnisch te maken. Daarna volgen bijgerechten, jeon oftewel pannenkoekjes en beignets, vleesgerechten, rijst en noedels, soepen en stoofschotels, gesmoord en gestoomd, desserts en sauzen en smaakmakers.Boekrecensie: Klein Korea @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Klein Korea @ Lauriekoek.nl

De gerechten gaan alle kanten op, van home food tot street food. In het vlees hoofdstuk wordt gewaarschuwd voor veel vlees ,kaas en peper. In de andere hoofdstukken van het boek is het wat minder heftig,maar ik moet zeggen dat er wel vrij veel vlees en vis voorbij komt. Weinig vegetarische opties in beeld. In Korea is in de afgelopen jaren de vleesconsumptie dan ook gestegen. Ook in alle kimchi recepten gaat vissaus, hoewel je ook zonder uitstekende kimchi kan maken, al heb je altijd mensen die vinden dat het alleen traditioneel is als er vissaus in zit.

Veel desserts

Erg leuk vind ik het hoofdstuk met desserts. Veel van de recepten zijn relatief nieuw in de Koreaanse street food scene. Van oudsher word er geen dessert gegeten of er wordt afgesloten met een stuk fruit. Er staan chapssaltteok in, zoete gevulde rijstballetjes verwant aan de populaire Japanse mochi. Pannenkoekjes met notenvulling. Schaafijs en een van de food items die een tijdlang elke Instafeed domineerden, de wafel in de vorm van een goudvis. Al moet je daarvoor uiteraard wel de juiste vorm wafelijzer in huis hebben.Boekrecensie: Klein Korea @ Lauriekoek.nl

Koreaanse voorraadkast

Uiteraard heb je allicht wat ingrediënten nodig die je niet bij de supermarkt kunt vinden. Achterin het boek vind je een overzicht van de Koreaanse voorraadkast. Dat zijn eigenlijk foto’s van producten met de Nederlandse en Koreaanse naam. Ze weet je waar je in de winkel naar moet zoeken en wat het ongeveer is. Ok, er is niet veel achtergrond informatie, maar visueel werkt het erg goed. De gemiddelde toko heeft vrijwel alles van deze lijst in huis.Boekrecensie: Klein Korea @ Lauriekoek.nl

Al met al is Klein Korea een kennismaking met Korea. Hoewel ik het wel jammer vind dat er niet erg veel vegetarische opties in het boek staan. Het kan natuurlijk zo zijn dat een land niet heel veel vega opties kent maar soms is er met een vervanging veel vega te maken. Er staan mooie foto’s bij ieder recept en ook de foto’s van Korea geven af en toe een glimp van het land.Boekrecensie: Klein Korea @ Lauriekoek.nl

Klein Korea
Billy Law
€22,50