Boekrecensie: Kin Thai

Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nlKin Thai is het eerste Thaise kookboek wat ik hier op Lauriekoek recenseer. Dat heeft niet per se te maken met dat er geen Thaise kookboeken zijn verschenen, eerder met dat ik weet dat de Thaise keuken niet de meest vegavriendelijke keuken is. Toch wilde ik wel een poging wagen om een niet vegetarisch Thais kookboek te bespreken, want het Thaise vegetarische eten wat ik heb geprobeerd stond mij enorm aan.

Kleurrijk Kin Thai

Zo kan het dus dat ik Kin Thai onder ogen kreeg. Een super kleurrijk boek, het begint al met de cover. In het voorwoord vertelt de schrijver van het boek John Chantarasak over zijn Britse en Thaise roots. Koken en eten heeft altijd een grote rol gespeeld in het leven van hem en zijn familie. Hij heeft in Thailand echt Thais leren koken en kookt nu in restaurants in Engeland, in Londen. In zijn boek komen zijn Engelse en Thaise kant samen. Hij drukt je ook op het hart dat Thais eten ook met lokale ingrediënten kan worden gemaakt.

Ingrediënten en gereedschap

Om dit te onderstrepen bespreekt hij niet alleen de Thaise keuken per regio, maar ook het hele Verenigd Koninkrijk. Hierna geeft hij ook nog wat tips bij hoe je Kin Thai het beste kunt gebruiken, zodat je bij het maken van de recepten nog beter weet wat je moet doen en worden de minder bekende ingrediënten die typisch zijn voor de Thaise keuken zoals vissaus, pepers, limoenblaadjes, Thaise basilicum en Vietnamese koriander. Ingrediënten die zelfs de twee toko’s waar ik graag kom niet altijd hebben, omdat die het accent denk ik toch net op een ander gedeelte van Azië hebben liggen. Er is bij het koken ook wat speciaal gereedschap nodig zoals een relatief grote vijzel – heel belangrijk – Andy Ricker noemde zijn Thais geïnspireerde restaurant niet voor niets Pok pok een wok en een hakbijl
.Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Sommige ingrediënten zijn een uitdaging

Ik weet dat John Chantarasak met dit boek wil aantonen dat Thais koken niet zo ingewikkeld is als mensen denken. Dat je heus wat ingrediënten kunt aanpassen naar wat er lokaal verkrijgbaar is. Toch is het zoeken naar sommige ingrediënten best een uitdaging. Zelfs in een stad als Arnhem is niet alles verkrijgbaar en moet hiervoor het internet worden geraadpleegd. Ja vervangen kan, maar aangezien de meeste gerechten toch al de nodige tijd kosten kun je net zo goed alles “goed” doen qua ingrediënten, denk ik dan. Als je het warm krijgt van lange ingrediënten lijsten is Kin Thai wellicht niet je boek.

Veel vlees en vis

Vlees en vis spelen een behoorlijke rol in de keuken van Thailand en dat komt dus ook in dit kookboek voorbij. Wat het ook niet erg vegavriendelijk maakt is een ander ingrediënt: vissaus. Ook worden er vaak gedroogde garnaaltjes gebruikt. Er wordt soms gezegd dat je ze voor een vegaversie kunt weglaten, maar dan laat je dus wel een bron van umami weg. Dat is vaak wat een gerecht iets onweerstaanbaars geeft, dus dat maakt het wel heel anders. Er wordt ook geen vervangende optie gegeven in zo’n geval. Ook bakken in varkensvet is niet vegetarisch, het geeft wel smaak en je maakt hierbij ook meer gebruik van het hele dier.
Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Staan er dan geen dingen in dit boek waar ik warm voor loop? Nou er zijn een paar vegetarische opties, en dan bedoel ik echt een paar gerechten die wel vegetarisch zijn en die ik graag zou proberen. Som choom bijvoorbeeld, een soort pandanpudding met fruit. Er is in dit geval een Britse twist aangegeven met vijgenbladeren en geforceerde rabarber. En ook mango met zoete kleefrijst, wat recent op sociale media nog heel populair was. Een gerecht als Som tam farang is eigenlijk met vissaus, maar ik denk dat ik een keer met vegan vissaus ga proberen. Ook de shiitakesoep met Thaise basilicum en tapiocaparels klinkt fascinerend.Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Thais met een kleine Britse twist

Als je van de Thaise keuken houdt en wel open staat voor een Britse twist hier en daar, dan in Kin Thai echt wat voor jou. Je moet even op jacht naar de ingrediënten, maar als je dingen eenmaal in huis hebt kun je aan de slag. Voor vegetariërs en veganisten staat hier denk ik net te weinig in om echt keuze te hebben. Bij het onderschrift “de moderne Thaise keuken” had ik op iets mee vega gehoopt, maar het begrip modern is hier toch ander geïnterpreteerd.Boekrecensie: Kin thai @ Lauriekoek.nl

Kin Thai
John Chantarasak
€29,99