Boekrecensie: Wok!

Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nlIn Wok! staan de wok en alle snijtechnieken en bereidingswijzes die bij goed wokken komen kijken centraal. Het boek is geschreven door Jeremy Pang, oprichter van School of wok. Een tamelijk geniale naam als je het mij vraagt.

Jeremy Pang

Ik ken Jeremy vooral van BBC’s The kitchen cabinet en Ready steady cook. Nee, niet de eerste generatie, maar de nieuwe 2 seizoenen. Na twee seizoenen schijnt daar nu helaas een definitief einde aan te zijn gekomen. Jammer want de remake was volgens mij veel diverser in koks en deelnemers en daarom ook veel leuker. Jeremy is binnen zijn familie de derde generatie die koken als beroep heeft. Zijn ouders hebben hem dan ook geholpen toen hij zijn wokschool opende.

In zijn eerdere kookboeken stond de Chinese keuken centraal, waar zijn roots liggen. Op zijn tiende verhuisde hij naar Singapore, aar verschillende keukens zoals de Chinese en Indiase en Maleisische samensmelten. Een van Jeremy’s doelen is uiteraard om je leren omgaan met de wok. De andere is je nieuwe smaken en smaakprofielen en technieken laten proeven die zo goed zijn dat je ze wel moet gebruiken.

Wok!

Een van de dingen die je in huis moet hebben, of bereid moet zijn om te kopen als je dit boek koopt is, hoe kan het ook anders: een wok! In dit boek wordt uitgelegd wat voor soorten bestaan en waarvoor ze gebruikt worden en hoe je een wok inbrandt en onderhoudt. Als je, net zoals mij op inductie kookt zit je met een klein probleem, want inductie fornuizen bieden een totaal andere wok ervaring. Een probleem waar nog geen echte oplossing voor is, de inductie wokkuil en de wokring zijn echt behelpen. Helaas.

Wokklok

Bij het wokken komen ook verschillende kooktechnieken kijken, die je onder de knie moet zien te krijgen krijgen. In dit boek krijg je verschillende aanwijzingen en tips om tot een goed resultaat te komen. Ook wordt er uitgelegd hoe je stoomt en frituurt in een wok. Wat ik ook een heel slimme uitvinding vind is de wokklok; een manier om de ingrediënten die in een gerecht moeten klaar te zetten in de volgorde dat ze in de pan moeten. Bij wokken is dat op volgorde van tijd. Heel visueel en handig.Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nl

De recepten

In Wok! vind je wok gerechten uit allerlei landen. De recepten zijn ook ingedeeld naar die landen. China, Thailand, Vietnam, Korea, Japan, Indonesië, Singapore en Maleise komen voorbij. Het zijn meestal hoofdgerechten en bijgerechten. Jeremy Pang legt in zijn introductie ook uit dat hij hoopt dat je een Aziatische tafel creëert vol met gerechten die iedereen kan delen. Zoals je verwacht bij zulke landen is een goed gesorteerde Aziatische supermarkt in de buurt hebben erg handig. Vaak hebben ze daar trouwens ook uitstekende wokpannen voor een goede prijs.Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nl

Er staan vegetarische recepten in het boek maar heel veel is vlees en vis, ik denk dat er 27 recepten zonder vlees in staan. Een gedeelte daar weer van is ook veganistisch. Soms moet je iets weglaten maar soms staat er ook al bij dat het optioneel is. Meestal staat er een foto van het eindresultaat bij het recept, soms staat alleen de wokklok voor dat gerecht afgebeeld. Sowieso staat er altijd een wokklok bij elk gerecht.
Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nl

De wok is een veel veelzijdiger stuk keukengerei dan ik altijd al dacht. Het is een hele prettige manier van koken om eerst alles rustig te snijden, klaar te zetten en dan op de juiste gin de pan te doen. De recepten in dit boek hebben ook niets van doen met het roerbakken in een anti-aanbakpan met een scheut saus uit een flesje. Met een echte wok geef je hitte en kan je gerecht na een korte kooktijd op tafel staan. Ik zag Jeremy Pang altijd wel voorbij komen maar wist niet wat voor recepten hij zelf schreef. Nu ik over zijn liefde voor de wok en zijn recepten heb gelezen weet ik het.
Boekrecensie: Wok! @ Lauriekoek.nl

Wok!
Jeremy Pang