Boekrecensie: Kaneel & Kardemom

Boekrecensie: Kaneel & Kardemom @ Lauriekoek.nl De voorkant van dit boek is al mooi en dan heb je nog niets van de recepten binnenin gezien. De toon is meteen gezet, granaatappel, vijg, steranijs, kardemom op een felblauwe achtergrond. Je weet dan wat er gaan komen, het Midden-Oosten. Maar dat niet alleen, ook bagels uit New York en Duits amandelbrood. Het is een inkijkje in de Joodse bakcultuur via Anne Shooter, die in dit boek haar (familie)recepten deelt.

Neus in de boter

Je vindt in het boek cakes en taarten, koekjes, desserts, bakken voor pesach (veel glutenvrij!), brood, zoete broodjes, zoete deegwaren en hartige deegwaren. Ik houd van bagels, Joodse cheesecake, die iets lichter is, za’tar en heel veel andere dingen die in dit boek staan. Ik val dus met mijn neus in de boter. Al leerde ik al bladerend door dit boek dat ik ook genoeg lekkere dingen nog niet ken uienpletzels bijvoorbeeld (niet te verwarren met pretzels), dat zijn broodjes gevuld met een gebakken uien en maanzaad. En sabich, pitabroodjes gevuld met gegrilde aubergine, ei, hummus, tahin, salade van tomaat en komkommer en sumak, plakjes gefermenteerde komkommer en peterselie. Klinkt hemels niet? Dat was alleen nog maar een enkele greep uit de hartige afdeling.
Boekrecensie: Kaneel & Kardemom @ Lauriekoek.nl

In de zoete afdeling vinden we koekjes met maanzaad, met tahin, bagelpudding en chocolademoussetaart en frambozencake. Soms is het traditioneel en soms ook helemaal niet. Zo is er quinoa-ananastaart en chocolade valsspeel ruchlach en cake met een lavendelsiroop. Er zijn dingen te herkennen uit alle werelddelen, zelfs macarons ontbreken niet.

Als je uit dit boek gaat bakken. kan het geen kwaad als je een Turkse winkel in de buurt hebt, handig voor lekkere tahini, bladerdeeg en lekkere dadels. Het is echter niet helemaal noodzakelijk, supermarkten hebben veel tegenwoordig en het is niet zo dat elk gerecht alleen uit ingrediënten bestaan die niet daar verkrijgbaar zijn. Anne Shooter geeft zelf ook aan dat ze nadrukkelijk rekening houd met de thuisbakker qua niveau. Ik vind ook dat ze duidelijke instructies geeft.

Familiegevoel

Het boek heeft precies genoeg familiegevoel, zonder dat je het idee hebt dat je een buitenstaander of een indringer bent die een familie kookboek doorneemt. Een gevoel dat ik bij het Leon bakboek soms wel heb. Anne Shooter geeft aan dat ze je niet teveel wil vervelen met geschiedenis van baksels. Ik vind dat ze best iets langer van stof had kunnen zijn en dan was het nog steeds niet saai geweest. De kruidigheid en de avontuurlijke recepten maken dit een heerlijk boek om de donkere maanden door te komen.

Kaneel & Kardemom
Anne Shooter
€ 24,95