Boekrecensie: Ingepakt!

Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nlWat is er prettiger dan na een lange dag je eten in de oven schuiven en achterover leunen? Steeds meer kookboeken spelen hier op in. Een hele fijne trend als je het mij vraagt. Het kookboek Ingepakt! gaat over koken met de oven, maar dan verpakt in bijvoorbeeld bakpapier of aluminiumfolie. Zo kun je als het ware ook stomen in de oven.

Inpakken maar!

Ingepakt! bevat 60 recepten waarvan ongeveer 15 vegetarisch, 15 met vis, 15 met vlees en 15 nagerechten. Allemaal klaargemaakt in de oven met behulp van bakpapier, alminiumfolie of een ovenbraadzak. Bij sommige recepten kun je ook een Stasher gebruiken, een herbruikbare siliconen zak waar ik goede ervaringen mee heb. Bij ieder gerecht staat duidelijk aangegeven wat je kunt gebruiken. Ook vind je in het kookboek aanwijzingen vinden over hoe je ingrediënten goed inpakt.Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nl

Materialen om mee in te pakken

Zoals Louise Kenney in het voorwoord als aangeeft, een bakplaat voor onder de braadzak is ook onmisbaar. Anders wordt het een heel gedoe om alles in en uit de oven te krijgen. Zowel bakpapier en aluminiumfolie als en ovenschaal of bakplaat zijn in de meeste keukens wel te vinden. Mocht je ze nog moeten aanschaffen doe dat dan vooral, want met deze drie items kun je ook als je niet uit dit kookboek kookt alle kanten op. Het kan zelfs de moeite zijn om een Stasher te kopen, of als je het duurzaam houdt eco bakpapier en alufolie, zonder siliconenlaagje en gemaakt van hergebruikt aluminium.Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nl

Geen moeilijke recepten, wel op tijd beginnen

De recepten in ingepakt! zijn niet moeilijk te maken. Een kwestie van alles fijnsnijden, inpakken en in de oven doen. Soms moet je halverwege even de zak open doen om iets toe te voegen en die weer dicht te vouwen. Door dat je de zak gebruikt hoef je de bakplaat zelfs niet eens af te wassen. De groentenopties zijn vaak maar één groente, zoals mais of aardappels of een gevulde paprika, maar je kunt makkelijk twee gerechten tegelijk in de oven zetten en zo alsnog een compleet gerecht op tafel zetten. Bij koken in de oven moet je wel op tijd beginnen, de meeste recepten moeten er wel een krap uur in.Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nl

Ook ingpakte nagerechten

De nagerechten zijn ook bijzonder, gestoomde cakejes, fruit, crumble of sundae. Allemaal eenvoudig maar wel heel lekker, stomen geeft cakejes een vochtigheid en luchtigheid. Meestal ben ik te lui om een gestoomde pudding op het fornuis te maken maar op deze manier wil ik het zeker proberen. Ook lijkt het gestoomde fruit mij erg lekker om als ontbijt of toetje te eten. De ingepakte rabarber van de foto hieronder is mij in ieder geval al goed bevallen.Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nl

Al met al vind ik Ingepakt! Een fijne aanwinst. Enige puntje van kritiek is dat ik graag wat meer vegetarische en misschien zelfs wel veganistische opties in het boek had gezien. Misschien ben ik na de Groene bakplaat van Rukmini Iyer een beetje verwend geraakt? Dankzij het toetjes gedeelte is de verhouding nu 50/50 en daar ben ik als vega net tevreden mee.Boekrecensie: Ingepakt! @ Lauriekoek.nl

Ingepakt!
Louise Kenney
Uitgeverij Citrus