Boekrecensie: Het kookboek van Pippi Langkous

Boekrecensie: Het kookboek van Pippi Langkous @ Lauriekoek.nlDe befaamde Zweedse jeugdheldin Pippi Langkous heeft haar eigen kookboek. Nou zeg ik eigenlijk jeugdheldin, maar ik denk dat ze niet alleen bij de jeugd populair is. Als je haar eenmaal leert kennen ben je eigenlijk voor altijd fan. In dit kookboek staan de recepten van Pippi Langkous, voor echte Langkousfans.

Zweeds

De Pippi boeken zijn uiteraard geschreven door Astrid Lindgren, die in 2002 overleed. Dit Pippi kookboek is dan ook niet door haar geschreven, maar door David Sundin komiek en schrijver van het kinderboek Het boek dat niet gelezen wil worden. De recepten komen van Johanna Westman en de typische Pippi Langkous illustraties zijn van Ingrid Vang Nyman. Zelf leerde ik deze illustraties pas later kennen. Als kind kende ik Pippi van de televisie serie en later het boek met illustraties van Carl Hollander. Dit is de dus echte Zweedse Pippi.Boekrecensie: Het kookboek van Pippi Langkous @ Lauriekoek.nl

Niet alleen de illustraties zijn echt Zweeds,de recepten zijn dat uiteraard ook, net als bij mijn andere Zweedse helden Pettson en Findus. Er worden pannenkoeken gebakken, slagroomtaart gemaakt, een middernachtelijk maal voor dieven bereid en koekjes gebakken. Uiteraard ontbreken de gehaktballetjes, havermoutpap, peperkoek en ook de kaneelbroodjes niet.Boekrecensie: Het kookboek van Pippi Langkous @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Het kookboek van Pippi Langkous @ Lauriekoek.nl

Typisch Pippi

Er staan ook een aantal typische Pippi dingen in het boek, zoals het recept voor een Peperneutpil zodat je, zoals het gedicht dat erbij op moet zeggen nooit greut (sic) wordt. Het is een opvallend simpel recept, dat is alles wat ik er over wil zeggen. Er is ook een recept voor spunk, al moet je dat nog even zelf verzinnen en opschrijven. Daar is ruimte voor opengelaten achterin het kookboek.Boekrecensie: Het kookboek van Pippi Langkous @ Lauriekoek.nl

Geen foto’s

Er staan geen foto’s van de gerechten kookboek van Pippi Langkous. Je zal dus zelf moeten bedenken hoe de recepten er ongeveer uitzien. Ik denk dat kinderen het wellicht anders ervaren, maar als volwassene krijg ik een heel nostalgisch gevoel bij de illustraties en  de recepten voor pannenkoeken en kaneelbroodjes, warme chocolademelk met slagroom, griesmeelpap. Het voelt als iets wat zelfs mijn grootouders voor mij hadden kunnen koken. De recepten zijn trouwens best eenvoudig, een kind kan het met wat hulp van een volwassene bij de messen en ovens zelf klaarmaken.Boekrecensie: Het kookboek van Pippi Langkous @ Lauriekoek.nl

Enthousiasme

Alle citaten in het kookboek van Pippi Langkous zijn van Astrid Lindgren en komen uit de boeken en de films. De rest van de teksten in het boek zijn dus geschreven door Sundin en hij heeft duidelijk geprobeerd het brutale en enthousiaste van Pippi de bewaren. Het lijkt mij best moeilijk om in de voetsporen van Astrid Lindgren te moeten treden, maar ik denk dat dat best goed gelukt is. Het is dat ik weet dat de quotes van de hand van Lindgren zijn en de teksten van Sundin anders zou ik denken dat ze van dezelfde hand komen.

Wat ik ook leuk vind is dat aan de achterkant een bordje staat met “hoe moet ik dat weten als ik het nog nooit heb geprobeerd?”, wat de correcte versie is van “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan”. Eigenlijk is het best raar hè? Dat als je een personage hebt dat zulke leuke dingen echt gezegd heeft, die zo op een shirt of tas kunnen. Dat een quote die helemaal niet klopt dan zo populair wordt, helemaal niet van Astrid Lindgren komt.

Een boek voor kinderen en volwassenen

Ik denk dat dit kookboek op twee niveaus goed werkt. Allereerst bij kinderen, want er blijven nieuwe generaties Pippi liefhebbers bij komen, maar ook zeker bij volwassenen. Als ik dit kookboek doorblader krijg ik niet alleen zin in typisch Zweedse gerechten (en een bezoekje aan Ikea). Ik krijg er ook zin van om het grote Pippi Langkous weer eens bij te pakken. Het kookboek en het leesboek vullen elkaar volgens mij prima aan.

Het kookboek van Pippi Langkous
David Sundin
Uitgeverij Rubinstein