Boekrecensie: Van aardappel tot zeewier

Boekrecensie: Van aardappel tot zeewier @ Lauriekoek.nlVan aardappel tot zeewier gaat over het geheim van lekker koken. Er staan recepten in het boek, maar ook veel kennis over ingrediënten en technieken. Want recepten kunnen zorgen voor een lekkere maaltijd op tafel, kennis van koken en ingrediënten is minstens zo belangrijk. Zo ben je uiteindelijk ook minder afhankelijk van een recept.

Eke Mariën en Annemarie Coopman

Eke Mariën en Annemarie Coopman zijn eigenaars van Het Kookkantoor. Ze maken culinaire content zoals foto’s, kookboeken, recepten en video’s. Annemarie werkt als content manager, Eke is kok. Je kunt het ook kennen van het kookboek Bakken met kennis. Anne Marie en Eke hebben samen een restaurant gehad, zijn getrouwd en hebben drie kinderen. Ze eten meestal plantaardig.

Vegetarisch maar ook vaak plantaardig

In het voorwoord van Van aardappel tot zeewier vertellen Eke en Annemarie dat ze geen vlees en vis behandelen. Om lekker te koken heb je helemaal geen dierlijke eiwitten nodig. Om te zorgen dat je vlees en vis niet mist, is het belangrijk om maximale smaken uit plantaardige en vegetarische producten te halen. Het boek is niet compleet plantaardig omdat de auteurs zelf graag nog in beperkte mate eieren, kaas en andere zuivel eten. Ook speelt mee dat als je overschakelt naar meer plantaardig eten geleidelijk overstappen het beste werkt.
Boekrecensie: Van aardappel tot zeewier @ Lauriekoek.nl

Van aardappel tot zeewier

Dit boek is ingedeeld in 11 ingrediëntengroepen van aardappel tot rijst van peulvruchten tot zeewier. Elke groep begint met een introductie van het ingrediënt daarna vind je kooktechnieken met praktische tips maar ook met uitleg waarom iets zo is. Tussendoor vind je ook leuke dingen om te weten, zo wordt er in het aardappel hoofdstuk verwezen naar de zoete aardappelfriettruc uit Over Frituren van Meneer Wateetons en de aardappelpuree van Heston Blumenthal.Boekrecensie: Van aardappel tot zeewier @ Lauriekoek.nl

Na de introductie en de verschillende manieren van bereiden, vind je recepten. Bij de productgroep paddenstoelen zijn dat bijvoorbeeld bao buns met pulled oesterzwammen, ragout van gebakken paddenstoelen, salade met geroosterde paddenstoelen en paddenstoelenbeignets. Er is in dit boek geen aandacht voor kant-en-klare vleesvervangers of vervangproducten als veganistische kaas. Alleen eieren, tofu, tempeh en seitan, peulvruchten en paddenstoelen.Boekrecensie: Van aardappel tot zeewier @ Lauriekoek.nl

Hoera voor bonen, zeewier en tempeh

Dit lijkt me een goede zaak, want veel mensen kopen juist kant-en-klare vleesvervangers omdat ze niet precies weten wat ze met de andere opties aan moeten. Ik eet al heel lang vegetarisch en ik erger mij aan het beeld wat nog steeds leeft namelijk dat je als vegetarier niet lekkere vleesvervangers moet eten voor een complete maaltijd. Dat is echt niet nodig. Zowel qua voedingsstoffen niet, als qua smaken (of het gebrek daaraan) niet. Opties als bonen en seitan en tempeh worden vaak compleet over het hoofd gezien, wat echt ten onrechte is, want juist bij het zelf bereiden van tofu en peulvruchten heb je veel meer kans om zelf smaken toe te voegen.Boekrecensie: Van aardappel tot zeewier @ Lauriekoek.nl

11 productgroepen 50 vega(n) recepten

Veel van de recepten in Van aardappel tot zeewier kun je prima op een doordeweekse dag maken. Het boek veronderstelt niet per se voorkennis qua recepten dus klassiekers als een Franse omelet en hummus, bechamelsaus staan er ook in. Tot mijn grote vreugde maken ze hier de hummus op de juiste wijze en nee, daar gaat géén olijfolie erdoorheen en het is niet “rul”, maar glad. Ook vind ik het leuk dat er in de tjap tjoy een vleugje ve-tsin gaat. Heel veel kookboeken zijn daar nog steeds ten onrechte doodsbang voor.

Tekst en beeld

In van Aardappel tot zeewier vind je ook foto’s, van het eindresultaat van de recepten, maar ook bijvoorbeeld om te laten zien dat gedroogde paddenstoelen veel vocht kunnen opnemen, hoe friet van kleur verandert met elke minuut extra frituren, of hoe de verschillende soorten rijst eruit zien. Het werkt heel goed om de informatie niet alleen in tekst, maar ook in beeld te zien.Boekrecensie: Van aardappel tot zeewier @ Lauriekoek.nl

Potten, pannen en inductie

Aan het eind van het boek is er ook nog wat aandacht voor warmtebronnen en pannen. Ik vraag me wel af of ze de inductiebrander voor de wok (een soort kuil in de kookplaat) ooit hebben uitgeprobeerd. Naast dat het een flinke investering is heb er nog nooit iemand positief over gehoord. Mocht je wel positief zijn mail mij dan vooral! Ik weet ook niet of ik het per se eens ben met dat keramische anti aanbakpannen langer meegaan of dat je ze op hoog vuur kunt verwarmen. Maar hé, ik recenseer hier dan ook pannen.

Al met al vind ik Van aardappel tot zeewier een leuk boek. Het biedt veel informatie over koken en goede vegetarische en veganistische recepten. Als je net begint met koken kun je veel van dit boek leren maar ook als je al langer kookt en meer plantaardig of vega wil eten heeft het veel te bieden. Zowel in recepten als in kennis, want weten waarom je iets doet of hoe je iets beter kunt doen is minstens zo belangrijk.

Van aardappel tot zeewier
Eke Mariën en Annemarie Coopman
Bertram + De Leeuw uitgevers