Boekrecensie: Green

Boekrecensie: Green @ Lauriekoek.nlHet eerste kookboek van 2021 wat ik mag recenseren is Green van Elly Pear. Een kookboek met vegetarische en veganistische gerechten met lekker veel groenten. Daar zijn we aan het begin van een nieuw jaar altijd wel aan toe, nietwaar?

Elly Pear

Elly Pear (heet helaas niet echt Pear – hoe cool is een eetgerelateerde achternaam -, maar Curshen) is food columnist, jurylid en food panelist. Ze geeft ook kooklessen en had een eetgelegenheid die de Pear café heette in Bristol. In 1989 is ze gestopt met vlees eten (ze at nog wel vis, maar is daar recent ook mee gestopt). Ze heeft verschillende redenen, maar de belangrijkste was en is de vee-industrie. Ze heeft al een tijd niet meer het gevoel als vegetariër de uitzondering te zijn en dat bevalt haar uitstekend. Dat er ook veel aandacht is voor plantaardig juicht ze ook toe, omdat er dan meer de kiezen valt.

Weekend en doordeweeks

Het kookboek Green is opgedeeld in twee gedeeltes doordeweeks en weekend. Het idee is dat je in het weekend meer tijd hebt om uitgebreider te koken. Of vooruit te koken voor de komende week, of om alvast iets in de diepvries te hebben. Ook staan er in dit gedeelte recepten voor brunch en ontbijt. Doordeweeks heb je minder tijd en dus behoefte aan recepten die weinig tijd kosten en klaar te maken zijn in één pan, of haal je iets uit de vriezer om snel een maaltijd mee te maken.Boekrecensie: Green @ Lauriekoek.nl

Vega(n)

Veganistische opties worden aangegeven met een symbooltje VG. In het boek staan 100 recepten en maar in twee recepten zit een kant-en-klare vleesvervanger. Een keer vega haggis en een keer worstjes. Als je geen fan bent van kant-en-klare vleesvervangers en producten als plantaardige kaas, zit je met dit boek goed. Boekrecensie: Green @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Green @ Lauriekoek.nl

Doordeweeks of toch in het weekend.

De doordeweekse gerechten zijn dingen die ik ook echt zou maken aan het eind van de dag. Een roerbakschotel, een salade met linzen, pasta met groenten, frittata een crumble toe. Of wat dacht je van een ovenschotel met aubergine, tomaat en kikkererwt en tahinsaus, of een soep. Het weekendgedeelte heeft veel recepten waar ik echt enthousiast van wordt. Vaak zijn het dingen die ik al wel ken maar dan toch met een twist zoals gochujang door de shakshuka, veganistische wentelteefjes met kokos en vijgen, bramencake met membrillo en verschillende kommen waarin allerlei elementen uit het boek samenkomen.Boekrecensie: Green @ Lauriekoek.nlBoekrecensie: Green @ Lauriekoek.nl

Green is een uitstekend boek om het nieuwe jaar mee te beginnen. Lekker veel groenten, geen dieetpraat maar goed eten voor elke dag, of die nu door de weeks is of in het weekend.Boekrecensie: Green @ Lauriekoek.nl

Green
Elly Pear
€25