Boekrecensie: Gebak met groenten

Boekrecensie: Gebak met groenten @ Lauriekoek.nlEen pompoentaart, worteltaart of cake met courgette, daar kijk ik niet van op, maar in het nieuwe bakboek Gebak met groenten gaat Vegamuze nog een stapje verder. Een cheesecake met asperges en glühweincake met witlof, daarvan wist ik even niet wat ik moest denken. Het het gek of geniaal? Of misschien wel beide?

Vegawie?

Vegamuze is het bedrijf van Eveline Versluys. Ze is een kleurrijke persoonlijkheid. Als kind at ze al graag groenten. In het verleden studeerde toegepaste taalkunde, maar ze besloot haar studie op te zeggen en haar droom waar te maken namelijk iedereen laten proeven hoe lekker groenten kunnen zijn. Het kookboek gebak met groenten is volledig plantaardig, of veganistisch, of hoe je het ook noemen wil. De recepten bevatten dus geen boter, ei of andere dierlijke ingrediënten.

Knettergekscore

Omdat Vegamuze zelf ook aanvoelt dat mensen groenten in zoet gebak misschien een beetje raar vinden heeft ieder recept een knettergekscore, die loopt van 1 tot 3. Een worteltaart is bijvoorbeeld 1 terwijl fudge cake met paksoi en avocado de maximale 3 punten scoort. Ik heb allerlei kookboeken gerecenseerd in de tijd dat ik mijn blog Lauriekoek heb en ik heb kookboeken gezien met allerlei scores,  een knettergekscore zag ik nog niet eerder, maar ik vind het wel bij het boek vind passen.

De recepten zijn ingedeeld naar groenten en ja echt allerlei groenten komen voorbij van aardappel tot broccoli tot tomaat. Bij ingrediënten als aardappel en mais weet ik dat je ze prima in gebak kunt verwerken. Popcorn in taart bijvoorbeeld is leuk en cornflakes heb ik ook zelf regelmatig gebruikt. Bij groenten als broccoli en selderij weet ik oprecht niet wat ik moet denken, hoe past dat in een zoet gerecht? Zijn het vooroordelen? Ik denk eerder een totaal gebrek aan referentiekader. Het is zeker een uniek boek maar het hangt echt van de lezer af in welk opzicht.Boekrecensie: Gebak met groenten @ Lauriekoek.nl

De recepten voor taarten hebben, als het een cheesecake-achtige taart met een bodem is, allemaal een bodem van dadels en een vulling met veel noten. Dat zijn altijd best zwarte taarten. Ik denk dat dat in de combinatie met groenten geen vooroordelen over veganisme gaan slechten. Zeker nu veganistische patisserie zich verder ontwikkelt en er boeken uitkomen zoals van Taart en de koeck en Van de vegan bakker. Die suiker gebruiken en afscheid hebben genomen van raw food invloeden zoetstoffen en volkoren.Boekrecensie: Gebak met groenten @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Gebak met groenten @ Lauriekoek.nl

Aubergine-chocoladetruffels?

Ik moet zeggen dat dit boek bepaalde gevoelens bij mij oproept. Mijn Enthousiasme voor groenten heb ik met Vegamuze gemeen. Alleen weet ik niet of aubergine in chocoladetruffels verwerken nou echt de manier is waarop ik groenten wil eten. Hoeveel ik ook van aubergine houd. Het gebruik van dadels en kokosolie doet me ook denken aan de clean-eatingtrend van niet al te lang geleden. Het idee dat alles gezonder word door er groenten in te doen staat me tegen. Hoewel ik het als ik het tegen zo komen zou proeven, zou ik veel dingen uit het boek toch niet uit mezelf maken.Boekrecensie: Gebak met groenten @ Lauriekoek.nl

Gebak met groenten
Vegamuze
Uitgeverij Sterck & De Vreese