Boekrecensie: Het vegan bakboek – Kirsten Ripken

Boekrecensie: Het vegan bakboek - Kirsten Ripken @ Lauriekoek.nlHet vegan bakboek is het boek van Kirsten Ripken van de blog Maison Viridi. Op haar blog deelt ze allerlei baksels en tips over duurzaam leven en alcoholvrije drankjes. Nu is er ook een boek met een funky voorkant in oranje en groen met roze letters en roze haar. Met stapels vegan donuts, taart en brood.

Zoek je een ander bakboek met precies dezelfde titel? Klik dan hier.

Kirsten Ripken

Voor Kirsten is koken en bakken een moment om te ontspannen. Zo vertelt ze in haar voorwoord over hoe ze overspannen thuis kwam te zitten na een druk bestaan in Amsterdam. Ze bakte haar eigen brood en raakte verslaafd aan bakken. Ze gooide het roer om en verhuisde met haar vriend en hond naar Callantsoog. Waar ze het qua tempo rustiger aan doet en zo veel mogelijk zelf kookt en bakt. Sinds een aantal jaren eet je compleet veganistisch, of plantaardig zo je wilt. Dus zijn alle recepten die ze in haar kookboek deelt dat ook.

Brood en gebak vegan bakken

Alles draait dus om bakken in Het vegan bakboek. De recepten beginnen bij brood en dan ook meteen met desem en ander brood. Er staat trouwens niet alleen maar desembrood in het brood hoofdstuk, ook brood met gist. Zeker als je begint met bakken kan desem nogal intimiderend overkomen, maar het is een heel therapeutisch iets kan ik uit eigen ervaring vertellen. Er staat van alles tussen, van simpel witbrood tot kaneelbroodjes, van Italiaanse bollen tot scones en zelfs knäckebröd.Boekrecensie: Het vegan bakboek - Kirsten Ripken @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Het vegan bakboek - Kirsten Ripken @ Lauriekoek.nl

Van oliebol tot Italiaanse bol van simpel witbrood tot macaron

Er staat niet alleen maar brood in het boek, ook cake en koek, taart en gebak, traybakes en er is een hoofdstuk voor hartige zaken die geen brood zijn, zoals bapao’s, arepa’s, empanada’s en vegan quiche. In de zoete hoofdstukken zijn ook weer veel bekenden van de partij, van tompouce tot speculaas, van donuts tot appeltaart. Van ieder recept is er een foto van het eindresultaat. Tussendoor vind je foto’s van het strand en Kirsten Ripken met zoontje Faas in dezelfde tuinbroek (twinning is winning was het toch?) op het strand of bakkend, om haar nieuwe langzamere leven te laten zien.

Goed geschikt voor beginnende bakkers

Al met al vind ik de recepten in Het vegan bakboek heel geschikt voor mensen die willen beginnen met bakken, of misschien willen experimenteren met vegan bakken. Er staan heel veel opties in die veel mensen kennen en lekker vinden en vegan basics zoals aqua faba (kikkererwtenvocht) komen voorbij. Veel recepten zoals voor witbrood en volkorenbrood zijn vrij eenvoudig, maar het boek bevat zeker ook de wat meer uitdagende zoals macarons en croissants, allemaal vegan. Echt moeilijke ingrediënten staan er niet tussen, behalve misschien het alginaat voor de tompouce, al is dat online zo te bestellen. Voor gevorderde vegan bakkers is het misschien iets teveel herhaling.

Nee, niet suikervrij

Voor de mensen die denken dat alle vegan baksels automatisch suikervrij zijn: de baksels in Het vegan bakboek bevatten suiker. Er was ooit een tijd, vooral tijdens de clean eating trend dat er veel dadels en rijststroop werd gebruikt in veganistische kookboeken, maar die dagen liggen nu wel een beetje achter ons. Althans dat hoop ik tenminste, want ik kan echt geen bliss ball meer zien. De meeste mensen willen als ze snoepen geen gekleide dadelreep.

Het vegan bakboek

Kirstin Ripken heeft gelijk, bakken is echt heel erg leuk. Als je zelf iets maakt, weet je wat er in zit en het proces kan heel mindfull zijn. Het is niet voor niets dat er zoveel mensen desembrood gingen bakken tijdens de coronapandemie. Er staan heel veel maakbare veganistische baksels in dit boek, het is ook leuk om echte bekenden zoals de Italiaanse bol en het kaiserbroodje voorbij te zien komen, die kent echt iedereen. Natuurlijk kan niet iedereen met een druk bestaan naar het strand verhuizen, maar proberen een brood te bakken is heel haalbaar.Boekrecensie: Het vegan bakboek - Kirsten Ripken @ Lauriekoek.nl

Het vegan bakboek
Kirsten Ripken
Uitgeverij Forte Culinair