Boekrecensie: Carpati

Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nlCarpati gaat over de keuken van Roemenië. Een keuken die beïnvloed is door Griekenland, Turkije en Slavische landen in het zuiden en de Oostenrijkse, Hongaarse en Saksische keukens in het Noorden, zeg maar de gehele Karpaten. Ik heb nog nooit een Roemeens kookboek besproken hier op Lauriekoek dus ik ben verheugd dat het er nu van komt. Zeker in de vorm van dit ontzettend mooie kookboek.

Irina Georgescu komt uit Roemenië, waar ze ook is opgegroeid. Inmiddels woont ze in Engeland, in Wales. Ik verder online weinig persoonlijks over haar vinden. In haar kookboek kan je lezen dat ze is opgegroeid in Boekarest onder communistisch regime. Vaak stond ze dagen in de rij voor eten en keerde dan ook vaak nog met lege handen terug. Er was een kookboek waar uit je moest koken maar die ingrediënten waren helemaal niet voor handen. Gelukkig deelde mensen stiekem recepten en was er een zwarte markt voor producten.

Persoonlijk boek

Haar kookboek bevat wel persoonlijke anekdotes en verhalen. Carpati is bedoeld als ode aan de Roemeense keuken, het culinaire erfgoed en de mensen. Ze is zo trouw mogelijk geweest aan de originele recepten en aan hoe haar moeder dingen maakte. Voor haar is eten een goede manier om aan haar roots te denken en herinneringen terug te halen. Het brengt troost en laat je je thuis voelen.
Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Borș

Carpati is opgedeeld in onder andere: eten om te delen, voorgerechten, kleine gerechten en salades, brood, broodjes en gebak. Borș en ciorbă hebben hun eigen hoofdstuk. Borș is een gefermenteerde vloeistof die als smaakmaker dient voor soep in Roemenië. Er staan verder nog hoofdgerechten en desserts in en een heel hoofdstuk gewijd aan tafelzuur, jam, compotes en drankjes. Ook is er een informatief gedeelte over seizoenen en bijgeloof in de Roemeense keuken, culinair erfgoed en culinaire waarden.Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Niet alleen maar vis en vlees

Alle recepten zijn voorzien van een hele mooie foto en door het boek heen vind je uiteraard ook foto’s van Roemenië. Elk gerecht heeft een uitgebreide inleiding over de persoonlijke band met een gerecht of over de afkomst. Het boek is niet vegetarisch, de hoofdgerechten bevat eigenlijk alleen maar vlees en vis. Daarbuiten zijn ook nog hier en daar recepten met vlees of vis, maar er staan genoeg vegetarische gerechten in. Veganistisch wordt het niet, want in bijna ieder vegetarisch recept gaat wel zuivel. Irina schrijft wel dat er ook in Roemenië gevast wordt, zoals in Nistissima. Groente en granen nemen dus ook een belangrijke plek in in het menu.Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Het voorgerechtjes hoofdstuk begint al met polenta en auberginekaviaar met venkelzaad en gegrilde paprikasalade. De broden in het broodhoofdstuk zien er geweldig uit, met als hoogtepunt de Colac, een rond vlechtbrood. Alleen een ragout van ingelegde augurken, waarin geen ingelegde augurk voorkomt, maar alleen gewone ongefermenteerde augurk, dat is een beetje gek. Naast  Borș wordt er in het laatste hoofdstuk ook nog wat gefermenteerd, zoals zuurkool en groene tomaten.Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Baksels

Irina Georgescu was al op mijn radar beland, omdat haar tweede kookboek in Engeland is verschenen: Tava en staat vol met Roemeense baksels en zoete specialiteiten. Ik daarvan dat het in de toekomst ook in het Nederlands zal verschijnen. Wie weet als Carpati een succes wordt, lijkt me cool. De desserts en baksels die in Carpati staan zien er in ieder geval al geweldig uit. Ik geloof best dat een land als Roemenië genoeg te bieden heeft om nog een kookboek mee te vullen.Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Vakantie al gepland?

Ik heb veel geleerd van Carpati. Over de eetcultuur, de vaak voorkomende ingrediënten en de geschiedenis. Je ziet allerlei verschillende invloeden terug. Er zijn veel recepten bij waarvan ik nog nooit eerder heb gehoord en die ik zeker ga maken. De foto’s zijn geweldig en ik kan me ook best voorstellen dat mensen dit kookboek doorbladeren en een vakantie naar Boekarest boeken, of ergens in de Karpaten.
Boekrecensie: Carpati @ Lauriekoek.nl

Carpati
Irina Georgescu