Boekrecensie: Boker tov

Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl
Boker tov is een boek over een liefdesverhaal dat heeft geleid tot 4 restaurants in Antwerpen waar de sfeer en het eten van Tel Aviv delen centraal staat.

Het begint met een inleiding van Lori en daarna het verhaal van hoe zij Tom ontmoette en de vlam oversloeg, maar ook over hoe Boker tov tot stand kwam en over hoe die populair werd ondanks corona. Zo populair dat er al snel een tweede restaurant opende. Daarna volgt uitleg over de sjabbat en een stukje over de markt in Tel Aviv, shuk HaCarmel. Door het hele boek heen vind je ook foto’s van Tel Aviv, achterin het boek een lijstje met hoogtepunten in de stad.

De recepten in Boker tov zijn ingedeeld in: specerijen en smaakmakers, basisbereidingen, brood, breakfast, to share, big bites, sweets en drinks. Bij ieder gerecht staat een foto. Voor veel Midden-Oosterse ingrediënten die voor deze recepten worden gebruikt, moet je nog goed zoeken, omdat die niet in iedere supermarkt worden verkocht. Denk aan goede tahin, pul biber, sumak of tuinbonen in blik. Het goede nieuws is wel dat er dankzij de groeiende populariteit van bijvoorbeeld Ottolenghi steeds meer te krijgen is. Ook online. Vergeet trouwens ook je lokale Turkse buurtsuper niet, ze hebben daar vaak veel meer dan je denkt.Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl

Balagan

De recepten zijn niet allemaal vegetarisch of veganistisch. Er is wel veel geschikt voor vegetariërs en veganisten. De vega(n) klassiekers falafel en hummus ontbreken uiteraard niet. Sterker nog er staat voor elk seizoen een ander hummusrecept in Boker tov, maar ook brood en verschillende sauzen, je kunt heel makkelijk zelf een tafel vol gerechtjes koken. Een van de dingen die Boker tov biedt, is dan ook het concept Balagan: vrij vertaald een gezellig rommeltje, oftewel allemaal lekkere hapjes. Maar je kunt met dit boek ook prima een doordeweeksemaaltijd samenstellen, zonder dat daarvoor gelijk de hele tafel vol moet komen te staan.Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl

Ook aandacht voor zoet

Wat mij in het bijzonder opvalt is de afdeling zoetigheden. De brownie met tahin, arak crème brûlée, gebakken rijstpap of sinaasappeltaart met kardemom. Ik wil het allemaal en wel nu. De recepten zijn kort en to the point, maar soms mis ik wel wat informatie zo staat er bij het brownierecept bijvoorbeeld niet vermeld hoe groot de vorm moet zijn. Of er staat wel beschreven dat je iets moet doen, maar niet hoe je dat dan doet. Je kunt er als receptschrijver niet altijd vanuit gaan dat diegene die het leest een geoefend kok is.Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl

Antwerpen

Ik kom graag in Antwerpen, ik was het laatst voor de coronacrisis dat wel. Ik vraag me af hoe ik deze restaurants over het hoofd heb kunnen zien. Aan de andere kant ontdek ik steeds weer nieuwe adressen in allerlei steden. Dat is wat uit eten gaan ook leuk en opwindend maakt. Dat er steeds weer iets nieuws bijkomt en soms ook weer wat weggaat. Deze vier restaurants gaan dus op het steeds langer wordende lijstje.
Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl

Tel Aviv

Tel Aviv doet het de laatste tijd goed wat kookboeken betreft. Eerst was er al het TLV van Jigal Krant, het Tel Aviv kookboek van Neni en later weer TLV vegan van Jigal Krant. Er is uiteraard sprake van overlap tussen alle boeken die ik hier noem. Dat kan ook niet anders ze zijn op dezelfde stad gebaseerd. Ze hebben wel elk hun eigen signatuur maar als je al deze of een paar van deze titels al in huis hebt kan het zijn dat je in Boker Tov misschien niet veel nieuwe recepten vindt.

Aankondiging

Het boek eindigt met Laila tov oftewel goedenacht, tevens de nachtclubtegenhanger van Boker tov, die bovenop een kantoorgebouw zit en een prachtig uitzicht heeft. Hierin wordt ook gerept over een verhaal wat verteld gaat worden in een volgend kookboek. Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien in een kookboek, dat het volgende deel er al in aangekondigd wordt. Ik wacht het af!Boekrecensie: Bover Tov @ Lauriekoek.nl

Boker tov
Lori Dardikman en Tom Sas
Uitgeverij Lannoo