Boekrecensie: Boekoe kita green

Boekrecensie: Boekoe kita green @ Lauriekoek.nlBoekoe kita green is het vervolg op het kookboek Boekoe kita. Het woordje green in de titel verraad het misschien al een beetje, in dit kookboek zijn de recepten vega(n)! Verschillende mensen van verschillende leeftijden, allen met Indische roots komen in dit boek aan het woord en delen hun favoriete recepten.

Boekoe kita green

Er komen steeds meer coole vegetarische en veganistische restaurants en producten bij. Deze trend zie je ook heel duidelijk terug in de kookboeken. Het is al een tijdje aan de gang en ik probeer het allemaal bij te houden (voor jullie!). Ik had al begrepen dat Boekoe kita een mooi kookboek was. Dan maakt mijn hart echt een sprongetje als ik de vooraankondiging voor een nieuwe ‘green’ editie lees.

Persoonlijke verhalen

De recepten in Boekoe kita green zijn geschreven door een eer diverse groep mensen. Ze zijn ingedeeld op voornaam. Per persoon lees je eerst een verhaal over familieleden en het vertrek naar Nederland, maar ook bijeenkomsten waar eten centraal staat en pijn waar niet over gesproken wordt. Ieder verhaal is anders en omdat er mensen van verschillende leeftijden aan het woord komen zie je ook hoe sommige dingen doorwerken en hoe recepten worden doorgegeven. Bij ieder persoon staat een portret en ik denk ook foto’s van hun persoonlijke spullen.Boekrecensie: Boekoe kita green @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Boekoe kita green @ Lauriekoek.nl

Familierecepten

Na het portret en verhaal van iedere familie of persoon volgen een paar recepten. Daar zitten veel gerechten tussen die ik als echte klassiekers ken, zoals perkedel jagung (maiskoekjes) tahoe Bali, orak arik, gado gado en smeerproppen (gebakken banaan). Sommige recepten zijn voor dit boek wel vega(n) gemaakt. Zo is er een soto ajam zonder kip en soto met jackfruit. Als je producten als tempeh of tofu lekker wil klaarmaken zit je met dit boek trouwens ook goed.

Pascal en Vanja

Onder de mensen die een bijdrage hebben geleverd aan dit boek zijn ook enkele bekenden, zoals Pascal Jalhay die recepten voor onder andere bami carbonara, fritters van palmharten met hummus van bruine bonensoep deelt en Vanja van der Leeden. Haar bijdrage is onder andere tahoe isi pong, een heel handige tofu tip (iets met pekel!) en vegan crème brûlée met pandan en jasmijn. Deze recepten klinken misschien alsof ze veel tijd kosten, maar de meeste recepten zou ik op een doordeweekse dag als avondeten maken. Bij ieder recept staat een mooie foto van het eindresultaat.

Ingrediënten

Voor de ingrediënten lijkt me een goede toko in de buurt wel fijn. Alle producten die je misschien niet kent staan voorin ook nog kort uitgelegd, van klapper tot pandan en wat petis is. Bij trassi staat dat voor dit boek gebruik wordt gemaakt van de vega variant. Ja die bestaat dat weet ik, al ben ik hem nog nooit ergens tegengekomen. Je zou ook een donkere miso kunnen gebruiken als vervanger. Het boek is dus grotendeels vega en ook best vaak vegan, op een uitzondering hier en daar na. Goed om te weten voor de strenge vega’s onder ons.Boekrecensie: Boekoe kita green @ Lauriekoek.nl

Boekoe kita green is een boek vol verhalen en recepten. Door de verhalen te lezen begrijp je waar de gerechten vandaan komen. Het zijn echte familierecepten die hier met je worden gedeeld. Het is van “ons” voor “ons”. Ik houd erg van geschiedenis en persoonlijke verhalen, een mens kan zoveel meemaken in zijn leven. Je kunt gerust een avondje in het boek gaan zitten lezen. De recepten zijn minstens zo de moeite waard met allerlei recepten modern klassiek en ook nog eens vega.Boekrecensie: Boekoe kita green @ Lauriekoek.nl

Boekoe kita green
Harold Pereira & Mirjam van der Rijst
Uitgeverij Kosmos