Boekrecensie: Big mamma in 30 minuten

Boekrecensie: Big Mamma in 30 minuten @ Lauriekoek.nlBig mamma in 30 minuten is een kookboek van de restaurant keten Big mamma. Er zit nog geen restaurant in Nederland, maar wat niet is kan nog komen. Ze zitten wel in Londen en Parijs met zeer Instagramwaardige interieurs. Volgens het voorwoord in hun kookboek houden ze wel van een feestje. In dit boek staan gerechten die binnen 30 minuten te maken zijn centraal, Italiaans natuurlijk. Met de beste ingrediënten en wat van de flair van dit boek kom je een heel eind.

Big mamma

Het boek is niet door een auteur geschreven, maar de mensen van Big Mamma hebben de Big mamma chefs om hun beste 30 minuten gerechten gevraagd. Het boek begint met negen geheimen om tijd te winnen en goede basisproducten en vijf goede kookattributen. Hierna volgen de recepten voor aperitivo, antipasti, primi, secondi, contorni, pizze, dolci en de basis. Tussen de hoofdstukken door vind je ook nog wat tips over woorden die je in de keuken moet kennen bijvoorbeeld, of acht Italiaanse films die je echt gezien moet hebben.Boekrecensie: Big Mamma in 30 minuten @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Big Mamma in 30 minuten @ Lauriekoek.nl

Vrolijke boel

Er staan foto’s bij ieder gerecht en tussendoor staan ook nog foto’s van het personeel, kokend of met een octopus op het hoofd onder de douche. Soms is een recept voorzien van een inleiding en  overal krijg je een tip voor als je tijd over hebt. Dit kan een serieuze tip zijn, voor als je bijvoorbeeld nog een restje rijst over hebt, maar soms ook niet en dan adviseren ze je bijvoorbeeld om de namen van Italiaanse chefkoks uit het hoofd te leren zodat je die aan je kinderen kunt geven. De tone of voice door het hele boek is vrolijk en tongue in cheek. Inclusief de namen van de gerechten: You’re so kool en Panna Wintour (wat het met Anna Wintour te maken heeft snap ik niet?) voor een panna cotta.Boekrecensie: Big Mamma in 30 minuten @ Lauriekoek.nl

Serieuze ingrediënten

Alle lol en woordgrappen nemen niet weg dat de recepten heel serieus zijn. Er wordt gehamerd op goede ingrediënten, zoals bepaalde kazen en goede al dan niet zelf gemaakte pasta. Een bezoekje aan een delicatessenwinkel of kaaswinkel voor je wat uit dit boek gaat maken is geen slecht idee. Er staan vegetarische opties in het boek vaak met kaas die niet altijd vegetarisch gestremd is. Al wordt er niet echt aangegeven dat die vegetarisch zijn dus wat dat betreft heb ik niets te zeuren. Veganistische opties staan er sowieso niet echt veel in.Boekrecensie: Big Mamma in 30 minuten @ Lauriekoek.nl

30 minuten?

In Big Mamma in 30 minuten staan natuurlijk alle klassiekers, pizza, pasta, risotto. Of je het echt allemaal in 30 minuten gedaan krijgt weet ik niet. Sommige recepten moeten ook nog best een tijd in de oven en dat telt voor de 30 minuten ook niet echt mee. Als je echt een boek zoekt met alleen maar recepten voor een snelle avondmaaltijd, dan is niet wat je zoekt en als je heel erg prat gaat op klassiekers en vind dat die absoluut niet veranderd of aangepast kunnen worden dan is dit ook je boek niet. Aan sommige recepten is een bepaalde draai gegeven waarvan Italianen het misschien een beetje benauwd krijgen.

Big mamma in 30 minuten

Dit een vrolijk kookboek, de illustraties op de voorkant en in het boek vind ik erg leuk. Ik zeg het hier wel vaker, maar illustratie in kookboeken is onderschat. De foto’s zijn soms een beetje raar en de tone of voice moet iets zijn wat je ligt. In dit geval is het voor mij niet storend. De Italiaanse keuken krijgt zo een andere moderne vibe en het idee dat het maar 30 minuten kost om iets te maken lokt je naar de keuken. Dat het misschien iets langer duurt als je daar eenmaal staat? Ach ja.Boekrecensie: Big Mamma in 30 minuten @ Lauriekoek.nl

Big mamma in 30 minuten
Restaurant Big Mamma
€32,50