Boekrecensie: Dit kookboek is je beste vriend

Boekrecensie: Dit kookboek is je beste vriend @ Lauriekoek.nlDit kookboek is je beste vriend klinkt meer als een statement dan een boektitel. Kan een boek een vriend zijn? Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat kookboeken recepten kunnen bieden. Recepten waar je veel aan hebt en dat is heel wat, misschien meer dan sommige vrienden.

Wat moeten we nu weer eten?

Dit kookboek is geschreven door Lucy Tweed ze woont in Sydney Australië met haar man en drie kinderen. Ze is food writer en consultant en heeft een Instagramaccount. Op dat account deelt ze wat ze kookt en kwam ze er achter dat veel mensen worstelen met de vraag wat ze nu weer moeten koken. In dit boek probeert deelt ze haar recepten en ideeën. Zodat je weet wat je moet maken.

De dagen van de week

Het kookboek is ingedeeld naar de dagen van de week. Elke dag heeft zijn eigen energie. Maandag bruis je nog van de energie en tegen het eind van de week zit je met restjes die op moeten. In het weekend is er wat meer tijd om te koken en komen er wellicht ook mensen langs. Er is naast de zeven dagen van de week ook nog een extra dag waarop je wat dingen kunt voorbereiden. Het is geen kookboek met echt meal prep schema’s of strakke weekplanningen, het zijn allemaal enthousiaste aanbevelingen. De recepten in het boek kunnen voor 2, 4, 6 of 8 personen zijn.Boekrecensie: Dit kookboek is je beste vriend @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Dit kookboek is je beste vriend @ Lauriekoek.nl

***

De tone of voice is lekker direct. In het boek staan bij veel recepten anekdotes of opmerkingen en het meeste gevloek is weggecensureerd. Wat ik nooit helemaal begrijp want je ziet de woorden nog steeds staan maar dan met sterretjes. Ook is dit het eerste kookboek, of nou misschien het tweede wat ik recenseer waarbij naar stoned zijn wordt gerefereerd. In een familie georiënteerd kookboek verwachte ik dat niet helemaal.

Veel wit

Er staan trouwens geen uitgebreide fotoreportages in van het gezien van de schrijfster. Ze staat er zelf een keer in poserend bij de koelkast. De foto past uitstekend bij de stem die in het kookboek naar voren komt, bij een koelkast, etend van de vloer. Bij ieder gerecht staat wel een foto. Lucy Tweed heeft bij Donna Hay gewerkt en ik denk dat je dat in de foto’s terugziet. Veel wit, over alles is goed nagedacht, tip top in orde.

Veel avondmaaltijden

Qua ingrediënten moet je er niet vanuit gaan dat alles uitgebalanceerd is en nagerekend op voldoende groenten voor iedereen. Veel van de recepten zijn die van gerechten die kinderen lekker vinden, zoals pizza’s, gepaneerde en gefrituurde gerechten. Er wordt relatief veel vlees en vis gebruikt in dit boek, de vegetarische opties zijn in de minderheid. Er staan hier en daar wat nagerechten of ontbijtjes in, maar het meeste is echt avondmaaltijden. Ook staan er veel Oosterse smaakmakers in, dus en toko of goed gesorteerde supermarkt in de buurt is handig.Boekrecensie: Dit kookboek is je beste vriend @ Lauriekoek.nl

Al met al is Dit kookboek is je beste vriend geen standaard familiekookboek en dat vind ik wel verfrissend. Bij de maaltijden staat vooral centraal of ze lekker zijn. Geen verantwoord gedoe, maar gewoon iemand die toegeeft dat het bij haar ook wel eens in de soep loopt. Of iedere maaltijd bij gewone gezinnen op tafel komt weet ik niet en of kinderen alles lusten wat evenmin. Maar het boek staat vol comfort food en ik weet eker dat veel mensen daar behoefte aan hebben.

Dit kookboek is je beste vriend
Lucy Tweed
€24,99